Sida 1 av 2

Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: mån 10 jan 2011, 21:19
av Vix
Tjosan.
hur kommer man åt kabeln/kablarna till bakruteuppvärmningen? Har ett brott (lampan lyser och har ström efter säkringen) någonstans men den jäveln vill ju ligga i tröskeln. tråkigt.
Har ju gått bra utan men kul om det funkar ju.

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: mån 10 jan 2011, 22:10
av rd350
Vänstersidan under golvmattan, under "skyddsplåten" sen följer den bakåt i bilen.

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 00:20
av volvoyamha
Dom går i gångjärna.

Öppnar du luckan och kollar noga skall du se ett grått hölja!

7 av 10 så går dom av i gångjärna.

2 gång av 10 så har du/någon lyckas rivit av en slinga i rutan (lätt hänt med ex en ring)

1 gång av 10 är det ett brott ifrån säkringsdosan och bakåt och den går inte i tröskeln :)

Mvh

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 09:20
av HenkeL
Har samma problem på min 244. Därför undrar jag om någon vet om det räcker att en av trådarna i hela "mönstret" av trådar i bakrutan är trasig för att alla ska sluta fungera. Dvs typ seriekopplat? För jag får ingen värme någonstans på bakrutan, och tvivlar på att det är brott på kabeln från säkringarna och bak, utan ist en trasig tråd i rutan som är boven i dramat.

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 16:19
av volvoyamha
HenkeL

Mätt med en multimeter vid kabelanslutningen på rutan så ser du fall du har ström eller ej!!

Och ja det räcker att en tråd går av har du skadat hela ''mönstret''

Mvh

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 18:36
av Rådlös
Fel! Det fungerar även om en eller flera trådar är av.

Förr gick det att laga en bruten tråd. Biltema sålde sådana repsatser. Jag vet inte hur det är i dag. Det handlar om elektriskt ledande lim. Sådant finns i lite mer specialiserade elektronikaffärer, t.ex. ELFA.

När man lagar en tråd sätter man två tejpremsor tätt utmed tråden. Sedan stryker man på limmet, låter det torka lite och drar bort tejparna. Klart!
Om du lyckas få tag i en riktig repsats, så finns det helt säkert bruksanvisning och tejp m.m.

Lite överkurs: ELFA är ganska dyra och deras katalogpriser är utan moms. Så var beredd på att det kostar någon hundring eller två.

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 19:03
av HenkeL
Tack Rådlös! Måste först rota fram multimetern och kolla så att jag har spänning ända fram, men har jag det får jag väl börja leta trasiga ledare i rutan. På en 90:a ligger väl ledarna utanför glaset, dvs de är inte inlaminerade i rutan?

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 19:46
av rd350
240 har alltid trådarna utanpå eller rättare sagt på insidan av glaset. På högersidan har du jord och på vänster har du plus. Enda gången alla trådarna är av är om raggarnisse varit och monterat solfilm och skurit av alla trådarna! Vanligaste felet brukar vara knappen där fram. (för det var väl en 244 vi pratar om?,annars är det på 45an kablarna i gångjärnen)

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 19:53
av Vix
volvoyamha skrev:Dom går i gångjärna.

Öppnar du luckan och kollar noga skall du se ett grått hölja!

7 av 10 så går dom av i gångjärna.

2 gång av 10 så har du/någon lyckas rivit av en slinga i rutan (lätt hänt med ex en ring)

1 gång av 10 är det ett brott ifrån säkringsdosan och bakåt och den går inte i tröskeln :)

Mvh
I luckan? ingen 245.

Har ingen ström vid rutan dock och då måste det la vara brott på vägen under den däringa skyddsplåten och hur sitter denna monterad? Själva kabeln går upp bredvid/bakom vänster på sätesryggen
Rådlös skrev:Fel! Det fungerar även om en eller flera trådar är av.

Förr gick det att laga en bruten tråd. Biltema sålde sådana repsatser. Jag vet inte hur det är i dag. Det handlar om elektriskt ledande lim. Sådant finns i lite mer specialiserade elektronikaffärer, t.ex. ELFA.

När man lagar en tråd sätter man två tejpremsor tätt utmed tråden. Sedan stryker man på limmet, låter det torka lite och drar bort tejparna. Klart!
Om du lyckas få tag i en riktig repsats, så finns det helt säkert bruksanvisning och tejp m.m.

Lite överkurs: ELFA är ganska dyra och deras katalogpriser är utan moms. Så var beredd på att det kostar någon hundring eller två.
Ska det inte gå att laga någorlunda genom att skrapa lite på bägge sidor, lägga på fina tunna koppartrådar och värmebeständig tejp över eller är det bara en skröna?

Re: Komma åt kabel till bakruteslinga

Postat: tis 11 jan 2011, 20:54
av Rådlös
Vore det ett viktigt kretskort eller något annat känsligt, skulle jag aldrig lita på en sådan reparation. Det räcker ju att koppartråden vibrerar loss bara en tusendels millimeter så har du brutit ledningsförmågan igen.
Om det nu finns möjligheter att göra det riktigt, så varför inte utnyttja den enkla varianten?