Sida 1 av 2

Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar #Fixat#

Postat: tor 06 jan 2011, 12:09
av Vix
Hej. lånade in mig på en tråd längre ner men tvvärr ingen som såg...

På Min bil har hela segmentet släppt från splinesen OCH Nipplarna (på vajrarna) som ska sitta intryckta i skåran valde att rymma ifrån sina hålor dom med.
Någon som vet/har en ritning på hur vajrarna ska ligga (över från vänster eller höger och tvärtom) och hur själva segmentet sitter? Hittar inget i Haynes...
Har föstått att den lilla "växeln" ska sitta uppåt.
Kan man kanske använda Cylindrisk fastsättning när man väl fått ordning på kalbaliken att fästa tillbaka segget sen. Det sitter ju som satan sen...
Eller är det smartare eller bökigare att byta hela länkaget och binda ihop vajrarna från dönatorbilen som det är utan att behöva vika in och möjligen bända sönder den ömtåliga aluprylen?

Är lite lurigt nu i saltslask, snö och regn utan torkarna... blir lite lotteri, "Är det en människa eller ett träd det där?"
MKT Tacksam för svar!

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: fre 07 jan 2011, 17:31
av bensinskalle
Jag har ett komplett länkage ligger ute i logen som jag kanske skulle kunna ordna foto på efter helgjobbet imorgon

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: lör 08 jan 2011, 12:50
av Vix
bensinskalle skrev:Jag har ett komplett länkage ligger ute i logen som jag kanske skulle kunna ordna foto på efter helgjobbet imorgon
Det vore väldigt intressant! Tack som fan... :D
drygt att lämna in kärran för 650 spänn timmen... Tillräckligt dyrt att hålla den rullande ändå.

Väntar med spänning.

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: lör 08 jan 2011, 18:28
av bensinskalle
Kom hem för en stund sen, kolsvart ute nu så får nog vänta tills imorrn då det blir så dåliga bilder i mörkret ;)

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: sön 09 jan 2011, 11:12
av Vix
bensinskalle skrev:Kom hem för en stund sen, kolsvart ute nu så får nog vänta tills imorrn då det blir så dåliga bilder i mörkret ;)
Allright.
Ingen brådska. Är tacksam bara jag får komma undrefund med hur det ska va.
Vet du om det sitter någon låsbricka för splinesen till den plattan som sitter med 3 M8 och som är tätad med nån grå massa typ polyerutan el likn. Kan inte hitta något iaf utan att ta ut det.

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: sön 09 jan 2011, 12:31
av bensinskalle
Nuuu har ja kirrat lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: sön 09 jan 2011, 13:24
av Vix
ok tack som fan! :)
Har du tagit ut det i det skicket, eller satt ihop det utanför igen? Om ja, var det ett helvete att få ut eller går det hyfsat smidigt på förarsida också?
Måste jag dra ut mätarhuset en bit eller kan man låta det sitta? Ibland kan det ju gå snabbare även om man måste demontera mer skit.
Ska fan ut och lossa det gamla idag! Nu blev man ju lite pepp.

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: sön 09 jan 2011, 13:58
av bensinskalle
Plockade ur skiten som det är, MEN det var i en bil som jag i princip rensat invändigt. Antingen så lossar man vajrarna så att mellanstaget blir löst, eller så måste man nog plocka ur värmepaketet för att få loss skiten.

Om mätarhuset måste sitta kvar vet ja inte, vet inte hur tight det är där bakom, men både handskfack och mätarhus kan ju vara bra att pilla ur för att få mer plats.

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: sön 09 jan 2011, 14:55
av Rådlös
Det är inte säkert att det här stämmer, för det är beskrivning till sena 140, men det ser ju ganska lika ut. Du får följa den så långt du kommer. Sedan får du klura ut resten själv, om det behövs.

Bild

Ett tillägg: Eftersom jag körde min 240 i ca 20 år, så fick jag uppleva att torkarna behövde en seviceomgång vid ca 16 000 mil. Så när du ändå har allt löst, passa på att smörja axlarna i genomföringarna, så håller dom gott och väl 16 000 mil till.

Re: Torkarlänkage/ Segment/ Vajrar

Postat: sön 09 jan 2011, 17:49
av Vix
Se där ja! Både foton och ritning med arbetsbeskrivning, bättre hjälp kan man ju inte få :) ...
Tack. Hoppas jag får ordning på detta virrvarr snart. Skulle helst vilja ha väck hela instrumentpanelen men då har jag väl sönder nåt annat :wink: ... f
får ge mig på åbäket på jobbet imorrn.


Verkar vara standard det där med 16000 mil.
Min har precis passerat 15000 och då brakade det... man får nog hålla koll däromkring. har haft problem med dom innan men då har jag bara renoverat torkarmotor obetänksam som man är... så här i efterhand kunde man ju varit gla om man ägnat en halvtimme extra åt att smörja upp axlar och spänna vajrar... suck.