Sida 1 av 1

245 -93 tvärdör! Generator?!?

Postat: tis 14 dec 2010, 12:39
av Kitty
problematik historia.
Trodde att batteriet var kasst, inhandlade ett nytt..
Började misstänka att det kunde vara kolet, eftersom det inte laddade, köpte nytt kol..
Efter ha stannat igen, så monterades det dit en bättre beg generator, bilen gick som en klocka..
Nästan hela vägen hem.. :roll: Stendör med urladdat batteri, vad kan vara fel?

Vi mätte volt med den nya generatorn inmonterad, visade 14 nånting på batteriet, så fungerade ju klockrent!
Men efter ett par mil, stendör hela bilen igen, som tur väl var han jag in på en p plats..
Så, nu står bilen där, vad ska jag göra?

Jag har fått hjälp med att mäta och sånt innan, men kan inte så mycket själv..
Har en generator till liggandes här hemma (bilen behöver först och främst bogseras hem om det inte går att snabbt ordna på plats) skall jag testa att byta generator en gång till?!?! Eller hur stor att chansen att två generatorer går sönder efter varandra? Eller kan dom göra det pga något fel någonstans?!

Har fått låna grannens vrålåk och ska nu in till stan och inhandla en såndär som man mäter el med.. Ohmeter/voltometer(??) och åka upp till bilen och se om jag kan bli något klokare, frågan är som jag har, VAD ska jag kolla, jag kan typ inget.. :oops:

Vad kan vara fel?
För det laddade ju jätte bra i går, och startade hur fint som helst i morse.. sen tvärdog utan batteri i bilen (sprillans nytt batteri) efter ca fem mil.. :roll:

/

Tjejen som har fått börja meka själv..

Re: 245 -93 tvärdör! Generator?!?

Postat: tis 14 dec 2010, 12:58
av gnestakalle
Prova med nedanstående länk.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=55115

Mvh GK

Re: 245 -93 tvärdör! Generator?!?

Postat: tis 14 dec 2010, 14:05
av Hasse63
Säker på att det är batteriet som är tomt nu då den stannade ???
Man skall mäta på batteriet då motorn är igång och med förbrukate på, dvs. ljus och fläckt och sånt. DÅ ska det vara 13,7 - 14.2 volt.
Kolla även så det inte är ärja på batteripolerna, detta går att tvätta bort med varmt vatten. Lossa gärna polerna och ha på lite fett innan du trycker fast dom och drar år skruvarna. Generatorn skall vara jordad i motorn! det är en blå grov kabel mellan gen. och motor. de kan gå av.
Kan även vara jorden till motorn-kaross-batteri som är av... för att kolla detta så... Ta med en startkabel och sätt den mellan MINUS på batteriet och så den jordar i motorn, lyftögglan brutan va bra, får du då 14 v på mätaren så saknas jorden, detta kan du även göra med generatorn, -enna ändan på MINUS polen och tryck den sen mot generatorn. (motorn igång)

Re: 245 -93 tvärdör! Generator?!?

Postat: tis 14 dec 2010, 20:18
av rd350
Glöm inte kolla säkringarna!! Kolla så laddningslampan lyser när du slår på tändningen. Även extra jordkabeln som tidigare talare nämde mellan generator och motor kan ställa till bekymmer om den inte sitter där!

Re: 245 -93 tvärdör! Generator?!?

Postat: tis 14 dec 2010, 20:35
av Rådlös
Jag fyller på med lite allmänna uppgifter. Dom tips du redan har fått håller långt. Instrumentet brukar kallas Multimeter om det är ett sådant som man kan mäta olika elektriska storheter med.
Du skall också få ett par bilder som är bra att ha i sammanhanget.

Bild

Bild