Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#471068
Jag har tagit över en 460-95 TD via omvägar så jag har ingen vidare förstahandsinfo om den.

Bilen är begåvad med någon form av startspärr / immobilizer. Jag blir inte klok på hur den fungerar riktigt. Jag kan stänga av den nog för att få igång bilen, men det blir lite slumpartat. Jag tänker inte ligga och riva kabelhärvor just nu även om det låter lite lockande att utrota den helt, utan till att börja med skulle jag bli helglad om någon hade koll på hur eländet ska bete sig!

Systemet syns i form av en röd diod monterad i mittenpanelen, långt ner till höger om förvaringsfacket.

Jag har även en fjärrkontroll. Svart plast, platt, lite oregelbundet formad. Har antagligen haft en logga (rundad triangelform) men som har ramlat bort. En röd diod ute i hörnet som lyser när man använder knapparna. Två knappar i mestadels brun färgton, den som är närmast utåt dioden är lite rödare.

Dioden i panelen blinkar mestadels hysteriskt. Genom att trycka långa tryck på den "inre" (brunaste) knappen så kan man få dioden att antingen blinka långsamt eller lysa helt. Jag tror jag lyckats starta bilen i bägge lägena. Det verkar rätt lätt att få den att hamna i ett läge där den körs blinkers hela tiden - tack och lov för att den inte står och tutar också...

Eländet har även en time-out på hur lång tid man har på sig att starta bilen, typiskt nog kortare än vad det tar att värma glödstiften när det går under -10 så då får man göra om ett par gånger. Jättepraktiskt!

Uppskattar all info, även vad det kan tänkas vara för någon typ av funktion (märke, standard eller eftermonterat etc) över huvud taget!
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]