Sida 1 av 1
Byta motor i Volvo 240 (1977), B21 A till B230E
Postat: sön 28 nov 2010, 14:29
av KentaEastwood
Hej
Har en Volvo 240 (1977) med motor B21 A. Den har förgasare istället för insprut som nyare modeller har.
Jag ska byta den till motorn från en Volvo 240 GLT (1985-88) med mekaniskt insprut, modell: B230 E.
Jag skulle behöva er hjälp med:
* ett bra kopplingsschema för B230 E eftersom det är mer elektronik kring den motorn. Är intresserad av vilka "trådar" som styr motorn. Inte intresserad av blinkers och övrig elektronik då det redan finns på plats i gamla bilen.
* vilka tillhörande reläer som är viktiga. Hur många reläer behövs och var ska dem sitta?
* finns det en tillhörande styrbox i Volvo 240 (1977)? Jag har inte hittat någon.
* övrig tips och råd om tillvägagångssätt.
Re: Byta motor i Volvo 240 (1977), B21 A till B230E
Postat: sön 28 nov 2010, 14:41
av Rådlös
Om vi säger så här: Alla reläer och all annan styr- och sensorutrustning är viktig. Du kan inte utesluta något och det finns inga genvägar. Så ta hela motorn med all tillhörande kringutrustning och alla givare.
För att få fullkoll på allt det här, bör du skaffa dig en verkstadshandbok. Där finns ofta kopplingsschema i en sådan. Volvos egen blå GDS-bok sträcker sig bara fram t.o.m. -86. Men där finns alla scheman med alla modellvarianter. En verkstadshandok är mer heltäckande.
Till förgasarmotorer fanns inga styrenheter. I bästa fall kunde det vara elektronisk tändning, men inte på tidiga modeller.
Re: Byta motor i Volvo 240 (1977), B21 A till B230E
Postat: sön 28 nov 2010, 18:54
av Amarace
Enda extrael som tillkommer på en E är br'änslepumparna som styrs av ett bränslerelä, samt tillsatsluftsliden och styrtrycksventilen, som även dom styrs av bränslerelät. Det är det enda du behöver bry dig om i princip (tändningen behöver bara plusmatning då det är en separat härva).
Kabeldragningen som behövs är från styrningen från tändspolen till bränslerelät, från bränslerelät till motorn (styrtrycksventil o tillsatsluftslid) samt från bränslerelät till pumparna, sen behövs plusmatning och från tändning samt jord till bränslerelät.
Med lite elkunskap behövs inget schema, annar har säker nån ett och kan scanna in.
Sen måste du byta kontakten på torpeden som ansluter till motorns elhärva, nyare har rundstift och äldre har flatstift.
Re: Byta motor i Volvo 240 (1977), B21 A till B230E
Postat: mån 29 nov 2010, 11:54
av Hasse63
ta motor-kabelhärvan från en äldre 240 med insprutning, kanske svårt att hitta men tur kan man ju ha tur oxå. Ta tank och all bränsleledning, pump mm från en 81- eller gör som jag byt ut hela härvan i hela bilen så passar även allt annat från 81-
Va bara en extra kabel från tändspolen till förkopplingsmotståndet via startmotorn jag fick dra extra på min 78 som nu ska skrotas
Re: Byta motor i Volvo 240 (1977), B21 A till B230E
Postat: tor 02 dec 2010, 13:58
av Arne
Du behöver även returledning till bränsletanken, bränslepumpar, en i tanken och en under bilen.