Sida 1 av 1

240 -88 Rycker

Postat: lör 27 nov 2010, 18:14
av grop
Tjena helt ny på forumet och behöver nu hjälp att hitta felet på min bil.

Det är alltså en 244 -88 b230F
Problemet är som så att den rycker som fan emellanåt. En sak som jag har konstaterat är att ju mer stömförbrukare jag har på desto sämre går den
Idag då jag hade släpvang på och alla lysen tända så gick den verkligen som en påse nötter.
Ibland då den går som den ska så börjar den gå illa så fort jag slår på bakrute värmaren. Börjar spika också.
Jag har bytt tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock och luftfilter, kollat efter luftläckage. Idag har jag letat under instumentbrädan efter dålig jord. Provade att sätta en till jordkabel (dock ganska tunn) mellan batteri och chassie.
Jag har kopplat ur motortempgivaren och även knacksensorn utan något resultat. Har bytt bränslepumpsrelät. Har lyssnat i tanken efter förpumpen. Då jag bytte bränslefiltret så var det bra tryck i matarpumpen. Säkert något jag glömt att jag har testat men jag börjar få slut på idéer.
Har dock inte mätt upp generatorn men jag tycker att jag borde ha klent batteri om den inte gav det den skulle.

HJÄLP JAG BLIR GALEN!!! :-(O) (S)

Är så jäkla nöjd med bilen i övrigt då den är väldigt fin och bara 2 tidigare ägare inom samma familj.

Re: 240 -88 Rycker

Postat: lör 27 nov 2010, 18:56
av Rådlös
Har du LH 2.2 eller LH 2.4? Har du diagnostikbox? Vad säger den i såfall?

Jag hade väldiga ryckningar, nästan som om det var glapp i tändningen i min -92. Det var luftmassemätaren som felade. (Fick byta ut den) Mina fel var inte kopplade till någon elförbrukning, så om du har samma fel som jag hade med LLM, så har du nog något trubbel med elsystemet också. Om du har knacksensor så skall väl motorn inte knacka/spika överhuvudtaget. Styrdatorn skall ju förhindra det. Har du ett tredje fel?

Re: 240 -88 Rycker

Postat: lör 27 nov 2010, 19:06
av grop
Ja vad är LH skulle jag vilja fråga då? Någon diagnostikbox har jag inte.

Luftmassemätaren har jag kastbytt med en kompis. Blev ingen skillnad. Har även provat att koppla ur lambdasond.
Ja jag börjar tro att jag har eller har haft flera fel då den har blivit lite bättre ibland då jag bytt något.

Re: 240 -88 Rycker

Postat: lör 27 nov 2010, 19:20
av gnestakalle
Du har troligen en tidig -88 som har LH Jetronic 2,2 och då har du inte diagnostikbox.
Med hänvisning till din inledning av tråden skulle jag rekommendera dig att börja med nedanstående.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=55115

Mvh GK

Re: 240 -88 Rycker

Postat: lör 27 nov 2010, 21:55
av Rådlös
Din fråga om LH kräver ett svar.
Motronic LH 2.2 och LH 2.4 är dom insprutnings och motorstyrsystem som Volvo hade i 200-serierna. Bosch tillverkade båda. Först kom LH 2.2 någon gång på senare halvan av 80-talet. Sedan kom LH 2.4 mitt i årsmodellserien 1988. Därför pratar man ibland om tidig och sen -88. Ibland även -88a och 88b. Din bil är då troligen en -88a, och du har ett styrsystem LH 2.2. Dom här Bosch LH-systemen har även funnits på andra fabrikat. Före dom här systemen fanns det naturligtvis också insprutnigsmotorer i Volvo, men det är äldre system, också Bosch, som vi inte bryr oss om här.
En intressant sida om man vill lära sig mer om bilelektronik, är den här: http://home.swipnet.se/g_gson/index.html Den tycks rikta sig till nyare årgångar, men grunderna i funktionerna gällde redan i slutet på 80-talet.

Dina felbeskrivningar har nu redan Gnestakalle börjat ta sig an, så han får använda sina erfarenheter till din hjälp. Hans kunskaper är väl så goda.

Re: 240 -88 Rycker

Postat: sön 28 nov 2010, 00:16
av bensinskalle
Rådlös skrev:Har du LH 2.2 eller LH 2.4? Har du diagnostikbox? Vad säger den i såfall?

Jag hade väldiga ryckningar, nästan som om det var glapp i tändningen i min -92. Det var luftmassemätaren som felade. (Fick byta ut den) Mina fel var inte kopplade till någon elförbrukning, så om du har samma fel som jag hade med LLM, så har du nog något trubbel med elsystemet också. Om du har knacksensor så skall väl motorn inte knacka/spika överhuvudtaget. Styrdatorn skall ju förhindra det. Har du ett tredje fel?
Lite offtopic, men det heter väl Jetronic? ;) Motronic är väl utan lambdasond

Re: 240 -88 Rycker

Postat: sön 28 nov 2010, 09:46
av Rådlös
Jo Bensinskalle, du har rätt. Jag var snabb och slarvig i mitt uttalande. Jetronic skall det vara.

Re: 240 -88 Rycker

Postat: tis 30 nov 2010, 08:48
av 240rally
Kolla så den laddar som den ska minst 13,5 volt även vid viss belastning, sen är dom väldigt kännsliga på fördelarlock och rotor, har själv varit ute för att det bara funkar med orginal grejer.