Sida 1 av 1

Bensinmätare

Postat: sön 05 mar 2006, 15:11
av wolf_lover
Hej min bensinmätare den står i botten hela tiden var ska jag kolla efter felet eller vad kan man göra för att få den i ordning

Postat: sön 05 mar 2006, 16:40
av Hemigunnar
Hejsan.

Antagligen har chassie-anslutningen till tanken rostat bort.
Antingen försöka fästa en ny anslutning i tanken eller ta ur armaturen och göra nya anslutningar.
Det finns en lucka under mattan i skuffen på 242/244. På 245 måste du skruva loss golvet för att hitta luckan. Det finns ett specialverktyg att lossa armaturen med, den sitter fast med en låsring som måste vridas en bit. Om du har tur så kan det gå med en hammare och ett don, men det är lätt att skada ringen.
Gör rent armaturöversidan och borra egna hål för kabelgenomföring (en kabel på förgasarbilar och två på insprutare, sitter ju en pump i tanken). Kommer inte ihåg om jag satte chassieanslutningen på insidan eller utsidan.
Täta med silikon eller liknande, något som tål bensin.

Om även temp. mätaren har lagt av, så kan det vara spänningsregulatorn på inst. brädan som lagt av. Bara att byta regulatorn från en annan bräda.

Lycka till...

Postat: mån 06 mar 2006, 22:37
av Volvo_S90
Någon som har koll på hur byte av spänningsregulatorn går till? Har nästan samma problem på 245 85:a med nya kablar till givare men mätarna fungerar oftast inte, det händer att de fungerar och detta sker då samtidigt för både tank- och tempmätare

Postat: ons 02 aug 2006, 20:09
av mackan_
Hemigunnar skrev:Hejsan.

Antagligen har chassie-anslutningen till tanken rostat bort.
Antingen försöka fästa en ny anslutning i tanken eller ta ur armaturen och göra nya anslutningar.
Det finns en lucka under mattan i skuffen på 242/244. På 245 måste du skruva loss golvet för att hitta luckan. Det finns ett specialverktyg att lossa armaturen med, den sitter fast med en låsring som måste vridas en bit. Om du har tur så kan det gå med en hammare och ett don, men det är lätt att skada ringen.
Gör rent armaturöversidan och borra egna hål för kabelgenomföring (en kabel på förgasarbilar och två på insprutare, sitter ju en pump i tanken). Kommer inte ihåg om jag satte chassieanslutningen på insidan eller utsidan.
Täta med silikon eller liknande, något som tål bensin.

Om även temp. mätaren har lagt av, så kan det vara spänningsregulatorn på inst. brädan som lagt av. Bara att byta regulatorn från en annan bräda.

Lycka till...
Första inlägget, kanske ska bli volvo-ägare jag med, tog kortet i fredags! :D

Har tittat på en volvo 240 som jag antagligen slår till på.. Där bensinmätaren är sönder. Vad kan ny armatur kosta tror ni? Förstår nog hur det ska göras när jag ser det framför mig, nu är det lite rörigt :)

Vart köper man delarna med..?

Postat: tis 19 sep 2006, 12:12
av mackan_
Tänkte ta bort armaturen idag, men det är riktigt rostigt där, har ni några knep på hur man får bort den?

Postat: tis 19 sep 2006, 23:41
av Hasse63
Först tar du bort all sand o dynga runt armaturen.
Antingen lånar du ett verktyg eller tar en slö huggmejsen och slår/knackar låsringen medurs. slår/knacka inte på samma ställe bara. (lossnar lättare då)
låsringen kan vara ordenligt rostig så du kanske måste ha en ny.

När du fått den att röra sig och nästan är lös så blås rent så du inte får en massa rostflagor i tanken när du ska lyfta upp den.

Postat: mån 09 okt 2006, 04:42
av c.weidemann
Fick ett pris på 1800 för givaren.
Har letat på skroten i flera månader, inget napp.
Saknar bensinmätare, skriver upp nar vi tankar och fyller på efter 45 mil vid ren landvägskörning, annars efter 40 mil

Postat: mån 09 okt 2006, 18:37
av mackan_
c.weidemann skrev:Fick ett pris på 1800 för givaren.
Har letat på skroten i flera månader, inget napp.
Saknar bensinmätare, skriver upp nar vi tankar och fyller på efter 45 mil vid ren landvägskörning, annars efter 40 mil

Tror volvo tog 14-15 hundra för orginalarmaturen. Vem gav dig det priset? Hoppas det inte var skroten...