Kylarproblem Volvo 240 B21 -79
Postat: ons 17 nov 2010, 17:40
Hejsan det är så att jag har problem med 240n, i förrgår skulle jag fara iväg efter att den stått i -10 några timmar, det var blandat väldigt lite gykol i den då en kylarslang hade låssnat och jag inte hade mer hemma. men jag startade och den gick bra så jag körde kanske 10 minuter, och då började tempmätarn vara uppe på max så jag stannade och slog av den och lät den kallna ett tag och sen fortsatte jag men jag hann inte mer än kanske 500m till 1km så var den uppe i samma temp igen så då stannade jag och öppnade locket på expansionskärlet och då tryckte han ut de mesta av vattnet. Aja jag väntade i kanske 20 och sen körde jag hem den resterande dryga kilometern, och ställde in bilen i garaget.
Sedan lät jag den stå över natten och så tänkte jag att den kanske ändå var dags att byta kylarvätska så jag tömde bilen på allt öppnade avtappningspluggen osv och sen så fyllde jag på med nytt och tänkte att allt skulle vara frid och fröjd men då jag kör max 1 km utan värmen på inne i bilen vill den koka men om jag har på värmen så går den i alla fall 4 km utan att koka men slår jag av värmen (komer ganska normalt med värme) går den upp i topp på mätarn och trycker ut vätskan om jag öppnar locket på expansionskärlet.
Än så länge hade jag bara kört med vatten i den men då det började bli sent och det var kallt ute så fyllde jag på typ 2-3 liter outblandad kylarvätska och lät den stå på tomgång (var varm) i 10 min i förhoppning att det skulle blandas och sen stängde jag av den (då hade tempmätarn skunkit en bit ner, till mellan normalvarm och kall)och lät den stå ute under natten och nu ikväll var jag och kikade och då har det frusit en liten skorpa i expansionskärlet och övre kylarslangen från kylarn till topplocket är genomfrusen medans nedre kylarslangen mellan vattenpumpen är mjuk och det känns att det är vätska i den.
Så med den infon ni har vad tror ni felet är? Vattenpumpen? Termostaten? Eller kan det vara luft i systemet?
Sedan lät jag den stå över natten och så tänkte jag att den kanske ändå var dags att byta kylarvätska så jag tömde bilen på allt öppnade avtappningspluggen osv och sen så fyllde jag på med nytt och tänkte att allt skulle vara frid och fröjd men då jag kör max 1 km utan värmen på inne i bilen vill den koka men om jag har på värmen så går den i alla fall 4 km utan att koka men slår jag av värmen (komer ganska normalt med värme) går den upp i topp på mätarn och trycker ut vätskan om jag öppnar locket på expansionskärlet.
Än så länge hade jag bara kört med vatten i den men då det började bli sent och det var kallt ute så fyllde jag på typ 2-3 liter outblandad kylarvätska och lät den stå på tomgång (var varm) i 10 min i förhoppning att det skulle blandas och sen stängde jag av den (då hade tempmätarn skunkit en bit ner, till mellan normalvarm och kall)och lät den stå ute under natten och nu ikväll var jag och kikade och då har det frusit en liten skorpa i expansionskärlet och övre kylarslangen från kylarn till topplocket är genomfrusen medans nedre kylarslangen mellan vattenpumpen är mjuk och det känns att det är vätska i den.
Så med den infon ni har vad tror ni felet är? Vattenpumpen? Termostaten? Eller kan det vara luft i systemet?