Sida 1 av 1
volvo 244 89a ryckig gång
Postat: fre 12 nov 2010, 23:32
av lelleb
har en 244 89a som smårycker på hela registret mellan då och då, har bytt stift,kablar,rotor,fördelarlock,tändspole,bränslefilter,samt kollat alla kontaktdon å jordkablar, det som jag inte gjort är inte bytt spridare å soppapump, är det någon som kan komma med ett eller flera förslag på vad det kan tänkas vara Lelle.
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: fre 12 nov 2010, 23:51
av volvoyamha
Vad har du lh 2,4?
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: fre 12 nov 2010, 23:57
av gnestakalle
Hur går motorn på tomgång?
Helst skall du börja med att ta ut felkoder.
Kan vara många orsaker till dina problem, såväl bränslerelaterade och beroende på andra orsaker.
Vad du bör börja med är att kontrollera eller helt enkelt byta bränslefiltret samt luftfilter. Du kan även ha lågt bränsletryck som kan bero på ovan nämnda bränslefilter, Bränslepumpsrelä (ta ur reläet och löd om alla lödningar), bränslepump(ar), förträngningar i bränsleledningar eller en dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR). Spridarna brukar sällan fallera men man vet ju aldrig. Du har ju bytt en stor del av komponenterna i tändsystemet men man kan även tänka sig impulsgivaren eller tändmodulen. Kan även bero på läckage i vacuumslangar, luftslangar, vid spjällhus ( som kanske är i behov av rengöring, glöm då inte att se till att vacuumkanalerna är fria i spjällhuset) samt vid insugsgrenröret.
Mvh GK
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: lör 13 nov 2010, 01:26
av lelleb
volvoyamha skrev:Vad har du lh 2,4?
Ja 2,4
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: lör 13 nov 2010, 01:35
av lelleb
gnestakalle skrev:Hur går motorn på tomgång?
Helst skall du börja med att ta ut felkoder.
Kan vara många orsaker till dina problem, såväl bränslerelaterade och beroende på andra orsaker.
Vad du bör börja med är att kontrollera eller helt enkelt byta bränslefiltret samt luftfilter. Du kan även ha lågt bränsletryck som kan bero på ovan nämnda bränslefilter, Bränslepumpsrelä (ta ur reläet och löd om alla lödningar), bränslepump(ar), förträngningar i bränsleledningar eller en dåligt fungerande BränsleTrycksRegulator (BTR). Spridarna brukar sällan fallera men man vet ju aldrig. Du har ju bytt en stor del av komponenterna i tändsystemet men man kan även tänka sig impulsgivaren eller tändmodulen. Kan även bero på läckage i vacuumslangar, luftslangar, vid spjällhus ( som kanske är i behov av rengöring, glöm då inte att se till att vacuumkanalerna är fria i spjällhuset) samt vid insugsgrenröret.
Mvh GK
Tack! jag har bytt bränslefilter och har en annan tändmodul som jag ska testa, vart hittar jag bränslepumpsreläet och (BTR en) ? ska kolla alla slangar en engång Tackar så mycket för uppslagen hoppas du kan hjälpa mig med dom senaste frågorna oxå Mvh Lelle.
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: lör 13 nov 2010, 01:56
av gnestakalle
Pumpreläet sitter mot torpeden på passagerarsidan, du får ta bort panelen så kommer du att se ett vitt, fyrkantigt och avlångt relä.
BTR sitter i slutet av bränslerailen, från den går bränslereturen till tanken samt en vacuumslang som styr bränsletrycket.
Mvh GK
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: lör 13 nov 2010, 22:28
av lelleb
gnestakalle skrev:Pumpreläet sitter mot torpeden på passagerarsidan, du får ta bort panelen så kommer du att se ett vitt, fyrkantigt och avlångt relä.
BTR sitter i slutet av bränslerailen, från den går bränslereturen till tanken samt en vacuumslang som styr bränsletrycket.
Mvh GK
Hej GK har lagt märke till att bilen verkar gå ryckfritt när den är kall (ljumen) det börjar när motorn blir riktigt varm men det sker inte varje gång (dag) den har aldrig stannat och har alltid startat snällt och gått bra på tomgång, hoppas på ett eller några bra uppslag ang detta fenomen Mvh Lelle.
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: sön 14 nov 2010, 01:29
av gnestakalle
Impulsgivare eller bränslerelä. Dessa komponenter är kända för att kunna råka ut för värmeberoende fel, i bränslereläets fall beror det ofta på s.k. kallödningar.
Mvh GK
Re: volvo 244 89a ryckig gång
Postat: sön 14 nov 2010, 09:23
av lelleb
gnestakalle skrev:Impulsgivare eller bränslerelä. Dessa komponenter är kända för att kunna råka ut för värmeberoende fel, i bränslereläets fall beror det ofta på s.k. kallödningar.
Mvh GK
Tack för hjälpen Mvh Lelle.