Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
#458244
Impulsgivaren sitter i en sockel överst i svänghjulskåpan, den sitter bultad med 2 bult i motorblocket.
Mitt problem är att impulsgivaren måste bytas men den sitter som berget. Jag skruvade då ut bägge bultarna helt, detta gjorde dock inte att de gick helt fria från blocket så jag får inte ur sockeln. Jag vet i princip vad som är den uppenbara lösningen, Lossa kardan och bort med lådan (starkt förenklat,jag vet) :) och sedan går det att få loss sockeln. Men eftersom mina möjligheter att utföra detta jobb, på grund av lokalbrist, är lika med noll så undrar jag om någon i samma situation lyckats lösa detta problem på ett smidigare sätt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#458248
De går ju dessvärre inte att lyfta upp sockeln rakt upp eftersom det sitter hylsor i hålen, så den måste dras ut en bit från blocket, sen om kåpan tillåter det är ju en annan femma ;)

Går väl kanske att lösa om man kan fila lite i sprängkåpan? Annars vet jag inte vad du ska ta dig till =/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#458255
Jo dom där hylsorna har jag sett och jag har väl förstått att dom är bovarna :) . Jag har en ide dock men kan inte hitta rätt verktyg eller rättare sagt rätt grej för att kunna använda verktyget som jag har. Verktyget är ett Tyrolit 6 mm slipstift som borde rå på sockelns metall, jag tänkte ta ur gods från sockeln bakom bultarna så att dom kan komma längre bakåt men jag kommer inte åt med någon av de elmaskiner jag har. Vet någon om det finns och var man i så fall får tag på någon form av tillbehör som gör att man kan komma åt på trånga ställen. Förr fanns det flexförlängare med chuck, jag har ägt en sån en gång i tiden men den försvann i en flytt. :cry:

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Hilmer
#458271
Själva givaren sitter väl ju nedstucken i denna konsol, troligen svår att få bort utan att demontera allt men kanske ett försök vore på sin plats. Får man bara ut den gamla så är det ju enkelt att montera den nya.
Men jag kanske har fel för mig... :???:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#458280
Problemet är att den verkar svällt fast, den sitter berghårt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#458359
Hilmer skrev:Om alternativet är att lossa växellådan så hade jag hellre valt att försöka slå/borra ur den gamla givaren :wink:
Yes det är ett relativt bra alternativ också, i och med att du inte behöver den gamla.

Edit: skruva fast sockeln igen och värm på givaren med värmepistol eller låga så plasten smälter och ryck bort den i sladden. Då borde den fan släppa.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#458370
Har tänkt tanken att borra ur(ingen plats för borrverktyg) eller på annat sätt bryta ner den men nackdelen då är att det blir massa skräp som ramlar ner i svänghjulshuset.

Mvh GK
av volvoyamha
#458643
Hej på dig igen ide på hur du kan få bort fanstyget men har en ide! En dremel finns det flexrör till som finns i olika längder, Du kan ju slipa eller borra bort gods eller i sockeln!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#458709
Vet någon om det finns någon butik i Stockholmsområdet som för dessa Dremel maskiner med tillbehör?

Mvh GK
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]