Sida 1 av 1
Svettas i gammal 240
Postat: sön 17 okt 2010, 16:39
av jämtlandskungen
Tjena
Har en gammal 77:a som tempen spökar lite på. om man kör stadskörning eller ca 50 km/h så kommer den inte riktigt upp i temp, oavsett hur länge man kör. Kör man däremot 90 km/h så blir den varm, är det en varm dag så blir den överhettad och kokar(om man inte slår på max värme in i kupén, vilket kan vara lite mindre komfortabelt om man ska köra en längre bit...). Nu i vinter lär det inte bli några bekymmer men till sommaren så måste jag försöka fixa det.
Har hört att det kan vara topplockspackningen, den drar visserligen lite olja, men bilen går bra, svarar bra på gas och det är inte så oljigt och skitigt i motorrummet.
Är det troligt att det är packningen iaf? är det dumt att köra en vinter med trasig topplockspackning om det nu är det?
tacksam för hjälp!
Re: Svettas i gammal 240
Postat: sön 17 okt 2010, 17:05
av MrMaxi
Är kylaren och termostaten okej?
Hälsn Jan
Re: Svettas i gammal 240
Postat: sön 17 okt 2010, 20:56
av jämtlandskungen
MrMaxi skrev:Är kylaren och termostaten okej?
Hälsn Jan
Jag har bytt termostat och kylarvatten, tänkte ifall det hade blivit klumpar i det eller ngt sånt men det såg bra ut. Blev ingen skillnad alls efter termostat bytet heller...
tack för svaret!
Re: Svettas i gammal 240
Postat: sön 17 okt 2010, 21:11
av gnestakalle
Får du ofta fylla kylarvatten? Kommer det vit rök från avgasröret?
Mvh GK
Re: Svettas i gammal 240
Postat: mån 18 okt 2010, 07:49
av Hilmer
Skölj ur kylvattensystemet ordenligt, öppna vid t ex nedre slangen på kylaren och fyll på med vattenslangen uppe vid termostathuset och låt det skölja ur en stund (glöm inte att öppna fullt på kupévärmen). Det är åtskilliga års beläggningar som kan sitta och som gör att den går upp i temperatur. Skölj sedan ur kylaren ordentligt för här kan det mesta sätta sig.
I värsta fall kan det vara täppt i t ex kylhålen där toppen möter blocket, packningen blir ju gammal och alu-toppen vittrar sönder, speciellt om man kört på felaktig glykol.
Re: Svettas i gammal 240
Postat: mån 18 okt 2010, 11:00
av Hasse63
Funkar vattenpumpen som den ska?
Kör du utan att motorn kommer upp i temp så slits motorn, som om du alltid kör "kallkörningar"
Re: Svettas i gammal 240
Postat: tis 19 okt 2010, 00:09
av jämtlandskungen
Tack för alla bra svar!
Ska testa det där med att spola rent ordentligt, det lär ju sitta en del som sagt och en ordentlig renspolning är ju inte fel.
Det som jag inte riktigt förstår är varför inte bilen kommer upp i temp när man kör sakta, för om den inte får tillräckligt med kylvatten så borde den ju bli överhettad eller i varje fall komma upp i arbetstemp när man kör sakta....? Det är ju hel skumt.
vattenpumpen är jag lite osäker på, den blev bytt för några år sedan enligt min farsa, men hur den funkar har jag inte en susning om...
Men det är väl samma sak där? om vattenpumpen skulle vara pajj skulle den väl inte vara för kall när man kör sakta?
Re: Svettas i gammal 240
Postat: tis 19 okt 2010, 09:11
av HenkeL
Flikar in en liten fråga: Har en 244 från -90, som ger kyla när värmereglaget är ställt på kallt, men så fort man rör det, ens 2-3mm så blir det full värme. Hörde nåt om att det kan vara nån kran... är det någon som vet? Vad ska jag leta efter för reservdel? Sorry för trådkapning, men bättre det än en helt ny tråd tänkte jag :)
Re: Svettas i gammal 240
Postat: tor 21 okt 2010, 21:40
av Henke3
artnr 11225 på skruvat.se 270:- - 10% rabatt