Lite hjälp med 244GL -90
Postat: fre 15 okt 2010, 15:56
Hej på er!
Har nyligen skaffat mig en riktigt fin 244GL från 1990. Den har gått strax över 13K mil, så det mesta på den är i mkt bra skick. Det är dock ett par saker jag undrar över, som ni kanske kan hjälpa mig med.
1. Ibland när jag startar den hugger motorn till under tiden startmotorn går. Det händer kanske en av tjugo starter, och motorn är lättstartad ändå. Startmotorn går ca 1-2 sekunder oftast, och när den hugger så är det som om den preeeecis ska tända, men får för mycket bensin och blir sur under ett start-varv, för att sen på nästa varv tända och gå igång fint. Det händer som sagt inte så ofta, men jag vill ändå veta vad det kan vara för fel. Bilen är servad minst en gång om året och i enlighet med handboken osv, så den borde vara i gott skick.
2. Bilen är ganska hög fram till, och lägre baktill. Det verkar visserligen vara vanligt på 240, men vad beror det på? Slitna bussningar och fjädrar eller? Vill ha den mer rak typ som denna, fast nån enstaka cm lägre:

Nu är ju visserligen hjulhuset fram högre än det bak på bilen, så det ser ju alltid ut som om den är högre fram, men min är typ lika fram som bilden, men några cm lägre bak. Kostnad för att fixa, ca?
3. Det första jag bytte var vindrutetorkarbladen, då de som satt på troligtvis suttit där sen bilen köptes ny :) Men iaf, så gjorde jag misstaget att köpa de moderna flatblade, varianterna. Som ni kanske vet passar de inte 240s välvda ruta särskilt väl, men skit samma, det är inte där problemet ligger. Ibland, oavsett hur mycket det regnar eller om den är nyvaxad eller ej, hackar torkarna. De funkar alltid bra på högsta läget, men i intervall-läget och kontinuerligt läge hackar de som fan ibland, och det låter lite halvilla från mekanismen. Vad kan vara fel? Nån sliten del? De funkar perfekt ibland, så det är precis som start-problemet inget som alltid finns där, konstigt nog. Vad tror ni? Är det inte ett jävla jobb att kolla torkarmotorn och hela det köret? Det kommer man väl bara åt genom att ta bort hela instrumentpanelen?
Är hemskt jävla tacksam för svar!
Sen om någon har ett par FINA 15"-orginal Volvo-fälgar så skicka gärna ett PM. Men de skall vara riktigt fina, för de ska matcha resten :)
Har nyligen skaffat mig en riktigt fin 244GL från 1990. Den har gått strax över 13K mil, så det mesta på den är i mkt bra skick. Det är dock ett par saker jag undrar över, som ni kanske kan hjälpa mig med.
1. Ibland när jag startar den hugger motorn till under tiden startmotorn går. Det händer kanske en av tjugo starter, och motorn är lättstartad ändå. Startmotorn går ca 1-2 sekunder oftast, och när den hugger så är det som om den preeeecis ska tända, men får för mycket bensin och blir sur under ett start-varv, för att sen på nästa varv tända och gå igång fint. Det händer som sagt inte så ofta, men jag vill ändå veta vad det kan vara för fel. Bilen är servad minst en gång om året och i enlighet med handboken osv, så den borde vara i gott skick.
2. Bilen är ganska hög fram till, och lägre baktill. Det verkar visserligen vara vanligt på 240, men vad beror det på? Slitna bussningar och fjädrar eller? Vill ha den mer rak typ som denna, fast nån enstaka cm lägre:

Nu är ju visserligen hjulhuset fram högre än det bak på bilen, så det ser ju alltid ut som om den är högre fram, men min är typ lika fram som bilden, men några cm lägre bak. Kostnad för att fixa, ca?
3. Det första jag bytte var vindrutetorkarbladen, då de som satt på troligtvis suttit där sen bilen köptes ny :) Men iaf, så gjorde jag misstaget att köpa de moderna flatblade, varianterna. Som ni kanske vet passar de inte 240s välvda ruta särskilt väl, men skit samma, det är inte där problemet ligger. Ibland, oavsett hur mycket det regnar eller om den är nyvaxad eller ej, hackar torkarna. De funkar alltid bra på högsta läget, men i intervall-läget och kontinuerligt läge hackar de som fan ibland, och det låter lite halvilla från mekanismen. Vad kan vara fel? Nån sliten del? De funkar perfekt ibland, så det är precis som start-problemet inget som alltid finns där, konstigt nog. Vad tror ni? Är det inte ett jävla jobb att kolla torkarmotorn och hela det köret? Det kommer man väl bara åt genom att ta bort hela instrumentpanelen?
Är hemskt jävla tacksam för svar!
Sen om någon har ett par FINA 15"-orginal Volvo-fälgar så skicka gärna ett PM. Men de skall vara riktigt fina, för de ska matcha resten :)