Sida 1 av 2

ohm-mäta tändspole??

Postat: ons 13 okt 2010, 18:30
av thomas77
Hej!

Skulle behöva veta hur man ohmmäter tändspole, hur mycket ska ohmmätaren visa?? Hoppas på svar. Har testat 3 st spolar men får ingen gnista ändå. Det finns ström fram och jorden har jag kollat med, så nästa steg är nog att mäta tror jag. Spolarna har legat några år.

Mvh Thomas

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 01:43
av gnestakalle
Primärspolens resistans mäts mellan flatstiften. Sekundärresistansen mäts mellan ett flatstift och högspänningsanslutningen.

Sen är resistansen olika beroende i vilket system spolen suttit.

Primärresistans
Brytarsystem. 1976 till -78 2,7-3,0 Ohm. 1979 till -84 1,8-2,0 Ohm
Brytarlöst 1,8-2,0 Ohm
Datorstyrt 1,1-1,3 Ohm
EZ-116K 0,6-1,0 Ohm

Sekundärresistans
Brytarsystem. 1976 till -78 7,0-12,0 KOhm. 1979 till -84 6,0-11,0 KOhm
Brytarlöst 8,0-10,0 KOhm
Datorstyrt 9,6-11,6 KOhm
EZ-116K 6,5-8,5 KOhm

Mvh GK

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 04:45
av thomas77
Hej GK

Tack för din info. Ska testa detta när jag åker ut till garaget.
Spelar årsmodeller stor roll?? Vet ej vad spolarna suttit i för årsmodeller, inte heller till vilken motor?
Motorn som sitter i nu är från en -88 har för mig att det är en 230K, den spolen vet jag iaf om.

Mvh Thomas

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 12:06
av gnestakalle
Om du tittar på mitt förra svar så ser du skillnaderna mellan årsmodeller för brytarsystem och skillnaderna för de olika brytarlösa systemen.

Mvh GK

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 16:26
av bensinskalle
uhauha, Har du en b230K?

Då finns det ju ett par andra saker att kika på. Du har då tändsystemet EZ118K, och tändningen styrs av en databox och till denna tändning ska det sitta en tändspole med integrerat slutsteg, så det är kanske därför du inte får någon gnista om du försöker med vanliga tändspolar.

Dessutom sitter det en impulsgivare till svänghjulet som styr hela rasket, så den måste fungera för att få tändning.

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 19:52
av thomas77
Jag har kollat. Det sitter ingen impulsgivare på motorn. Det sitter en ny tändmodul som inhandlades i samband med motorköpet, nummer på den stämmer. Sen när jag mätte fördelaren mellan flatstiften så visade multimetern 0,01Ohm. Mellan flatstift och högspänningen mätte jag upp 6,7Ohm. Förkopplingsmotståndet mätte jag till 0,02 Ohm.
Har även testat att sätta dit en fördelare med brytare men det gav inte nånting det heller.
Min bror satte i en b230k-88 i en 240-81 som tidigare var förgasarmotor med brytartändning.
Har du fler förslag?

Mvh Thomas

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 20:53
av bensinskalle
thomas77 skrev:Jag har kollat. Det sitter ingen impulsgivare på motorn. Det sitter en ny tändmodul som inhandlades i samband med motorköpet, nummer på den stämmer. Sen när jag mätte fördelaren mellan flatstiften så visade multimetern 0,01Ohm. Mellan flatstift och högspänningen mätte jag upp 6,7Ohm. Förkopplingsmotståndet mätte jag till 0,02 Ohm.
Har även testat att sätta dit en fördelare med brytare men det gav inte nånting det heller.
Min bror satte i en b230k-88 i en 240-81 som tidigare var förgasarmotor med brytartändning.
Har du fler förslag?

Mvh Thomas
Du menar kanske ef FK? En b230K är en förgasarmotor med en vacuumförgasare

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 21:06
av thomas77
ska kolla

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: tor 14 okt 2010, 21:22
av bensinskalle
Okej ;) Ja då är det en annan femma.

MEN om du har en FK, en motor som kommer från en 940, så SKA du ha en svänghjulsgivare ;) Alla fk har styrsystemet lh2.4 och de har svänghjulsgivare. Men FK fanns heller inte -88, vet inte när dom kom...

För att reda ut det här så måste vi veta vad du har för motor, är det en -88 så är det antagligen en FT, som då har lh2.2 och ingen impulsgivare, är det en FK, eller en sen FT, så är det ingen -88 och den ska ha impulsgivare vid svänghjulet ;)

Re: ohm-mäta tändspole??

Postat: fre 15 okt 2010, 08:42
av thomas77
Den har suttit i en 240 från -88. Enligt uppgift så är det en 230E, mekaniskt insprut