Sida 1 av 1
Ventilkåpa
Postat: tis 12 okt 2010, 22:07
av Vix
Är det någon som kan på en höft åtdragningsmoment och rätt följd till ventilkåpan efter packningsbyte på en B21A?
Det börjar rinna fint därifrån nu, så frågar i förebyggande syfte inför byte...haha.
Re: Ventilkåpa
Postat: tis 12 okt 2010, 23:05
av Hasse63
Jadu, det är M6... knappt ett kilo, 0,7-0,8 nånting... i nån speciel ordning är det inte som det är med topplocksbulltarna.
Re: Ventilkåpa
Postat: tis 12 okt 2010, 23:10
av Amarace
Man bör dock dra inifrån och ut korsvis om man vill få en jämn belastning (gäller ju allt som är lite större och har en packningsyta) och inte dra den snett.
Re: Ventilkåpa
Postat: ons 13 okt 2010, 02:38
av gnestakalle
Momentet skall vara 12,2 Nm.
Mvh GK
Re: Ventilkåpa
Postat: ons 13 okt 2010, 21:17
av Vix
OK. Då Tackar jag så mycket för svaren...
Det är ingen efterdragning eller så?
Och kan man med fördel använda ett tunt lager packninssilicon på anliggningsytorna/ packningen? borde la gå?
Mvh, Vix
Re: Ventilkåpa
Postat: ons 13 okt 2010, 21:38
av Amarace
Man ska aldrig använda nåt extra klet på en ny packning, då kan du ju lika gärna använda den gamla.
Dra det och kör ett tag och efterdra/känn på muttrarna att det sitter.
Re: Ventilkåpa
Postat: ons 13 okt 2010, 21:59
av Vix
Amarace skrev:Man ska aldrig använda nåt extra klet på en ny packning, då kan du ju lika gärna använda den gamla.
Dra det och kör ett tag och efterdra/känn på muttrarna att det sitter.
Ok. Hehe, det vill man ju helst slippa. Det är bara smulor.
Tackar