Sida 1 av 1
hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: sön 10 okt 2010, 08:14
av drummeldrutten
hej på er fick nedslag på rattaxelknuten vid besiktningen .någon som bytt den? gäller en 245-90.tacksam för svar
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: sön 10 okt 2010, 11:45
av bensinskalle
Det är ganska enkelt fixat. Det brukar ju vara den nedre som är kass eftersom den är ganska utsatt.
Enklaste sättet för att få ur den är att lossa styrväxeln från framvagnsbalken. Styrväxeln sitter med 4st muttrar på insidan av balken bara. Och så får du ta loss sprintarna på skruvarna på leden och skruva ur skruvarna. Sedan brukar man få knacka i en skruvmejsel i klyftan så att leden släpper i splinesen, gärna på med lite rostläsare också. Sen är det bara att ge på med hammare och lite saker så ska den glida av.
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: mån 11 okt 2010, 11:02
av drummeldrutten
har försökt hitta en ny nedre rattaxelknut men dom hade ingen på bilia i göteborgpå skroten hade han en övre sa han .räknar man nedre när man lyft upp bilen och står under och ser den sitta lite ovanför sumpen? den övre är väl den som sitter vid torpedväggen?? tacksam för svar.
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: mån 11 okt 2010, 16:05
av bensinskalle
Yes den övre är den som sitter vid torpeden, den nedre den som sitter nere på styrväxeln, vid sumpen.
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: mån 11 okt 2010, 18:23
av drummeldrutten
var på en annan skrot idag men den nedre rattaxelknuten dom hade ar för kort trodde alla mellan 88-93 hade samma längd el kan dom ha blandat ihop dom? när man tittar i motorrummet ser den nedre ut vara lika stor som där uppe några ideer? el kan man pressa ut det gamla korset i den nedre knuten o hitta ett nytt kors o pressa i det istället preccis som man kan göra i drivknuten i bakaxeln? gäller bara o hitta rätt knutkors
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: mån 11 okt 2010, 18:36
av bensinskalle
ingen aning om man kan renovera korset faktiskt...
Det finns vad jag vet två sorters nedre knutkors, det ena till servo och det andra utan servo. Det utan servo är mindre, mindre splines där den fästs mot styrväxeln. Vet inte om det finns olika sorter till de nyare modellerna av servo, -86 och framåt. Men du bör i alla fall behöva de knutkors som har lika grova splines i båda ändarna, samt att godset i den änden av klumpen som sitter uppåt mot ratten, är längre än den änden som sitter ner mot styrväxeln.
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: mån 11 okt 2010, 18:56
av drummeldrutten
den rattaxelknuten jag tittade på skroten måste då varit till en bil som inte har servo för den var väldigt liten.får kolla vidare imorgon .riktigt surt att den inte går o hitta ny på biltema el mekonomen tack för tipsen bensinskalle!!
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: ons 13 okt 2010, 14:49
av drummeldrutten
hej igen har fått tag på en ny rattaxelknut nu på cms group den kostar 1069:- men det fick det vara värt men har inte fått se den än förhoppningsvis finns den i gbg på fredag och att det är rätt knut också, får man hoppas. skrotarnas knutar såg inte för roliga ut och ingen såg ut o passa heller.
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: ons 13 okt 2010, 15:46
av bensinskalle
Nä dom flesta man hittar på skroten är lika risiga som man själv har. Som sagt de rostar ganska effektivt i korset de nedre knutarna så det blir redigt glapp.
Re: hur byter man rattaxelknut 245-90?
Postat: sön 24 okt 2010, 09:23
av drummeldrutten
hej igen!! har nu fått hjälp med o byta knuten inget större lycka hos cms dock kunde inte fixa fram knuten på 9 dagar så jag fixade en begagnad hos en billig skrot fick den på plats också där.vilken skillnad o styra går o svänga med lillfingret nu.