Sida 1 av 2
240 får dåligt med el, ibland?
Postat: mån 04 okt 2010, 20:49
av DjJoakim
Tjenare, nu har jag precis kommit in efter att kopplat el till mitt neon som jag ska ha innanför grillen.
När jag va klar och skulle parkera bilen så startade jag och den gick väldigt konstigt, tyckte belysningen va väldigt låg som att generatorn va trasig, sen började motorn guppa som fan, när ja gasade lät de som den skulle dö, men ja varvade till en gång och sen började lamporna lysa bättre och den va som vanligt igen..
Jag vet att jag inte har mycket soppa alls i den, men när jag parkerat lät ja den stå på ett tag för att kolla om de började bli soppa torsk, men ingenting hände, den gick fint på tongången och belysningen va utmärkt, vad kan detta vara för litet "glapp" ? och kommer ja råka ut för det igen?
Kanske inte är så kul ute på e4an 60 mil hemifrån så dör bilen..
Men iaf, kan de bero på soppan kanske?
Mvh Jocke.
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: mån 04 okt 2010, 22:49
av dalle76
kolla on kolen i generatorn börjar ta slut
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: tis 05 okt 2010, 15:16
av DjJoakim
dalle76 skrev:kolla on kolen i generatorn börjar ta slut
Tänkte att det kanske kan vara det också.. men då borde den inte bara "hoppa" tillbaks och gå bra igen väl :/?
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: tis 05 okt 2010, 16:28
av dalle76
jag vet på min gamla skoda jag hadde så hjälpte det att varva upp motorn så att generatorn "hoppade igång"
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: tis 05 okt 2010, 21:46
av DjJoakim
dalle76 skrev:jag vet på min gamla skoda jag hadde så hjälpte det att varva upp motorn så att generatorn "hoppade igång"
kan bero på att skoda är skit ;)
haha nej men.. jo det va ju så min började fungera igen, men är rädd att det kan hända igen..
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: fre 15 okt 2010, 15:41
av DjJoakim
Tog bort generatorn eftersom fästet gått sönder, kollade kolen och den såg bra ut, tycker jag iaf ?
http://catalog.meca.se/Upload/images_web/503-0514.jpg
undefär sådär mycket va det kvar, fast den var ju formad som ett C.
Men nu börjar den krångla igen.. tror det är soppan så ska tanka den och kolla, hoppas det inte är databoxarna som börjar strula igen bara.
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: sön 17 okt 2010, 13:09
av snoddasD5
Du behöver inte vara orolig för den ska dö 60mil från hemmet du har ju redan slut soppa så den lär dö rätt nära hemmet så du orkar gå.
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: sön 17 okt 2010, 13:14
av DjJoakim
snoddasD5 skrev:Du behöver inte vara orolig för den ska dö 60mil från hemmet du har ju redan slut soppa så den lär dö rätt nära hemmet så du orkar gå.
kul att folk har humor iaf ;)
klart att jag ska tanka om ja ska åka så långt
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: sön 17 okt 2010, 15:08
av GLE
Kan ju vara databoxarna. Men har en 740 som laddningslampan lyser på ibland när man startar den. Då kan den tömma batteriet och då dör bilen och då får man kabla igång den. Om man däremot varavar upp motorn när laddningslampan lyser så slutar den lysa när motorn går ner på tomgång. Den bilen är en GLE med CI så där är det inte nån databox

. Tror att det är laddningsregulatorn som kärvar på den. Kan ju va nått liknande på din bil.
Re: 240 får dåligt med el, ibland?
Postat: sön 17 okt 2010, 17:13
av gnestakalle
Felsökning av batteriladdningssystem.
LADDNINGSLAMPA.
Vid påslagen tändning, lyser laddningslampan? Om JA gå vidare till nästa punkt, "GENERATOR"
Om NEJ kontrollera att spänning från tändningslåset finns vid kretsens säkring, om spänning ej finns vid säkring mät då efter spänning vid anslutning på tändningslåset. Har du ingen spänning där så har du nog ett problem med ditt tändningslås. Om spänning finns vid anslutningen på tändningslåset kontrollera då att kabeln är hel mellan tändlås och säkring. Om spänning finns kontrollera att laddningslampan är hel, kontrollera säkring om den är hel, gör också rent hållaren för säkringen, om lampan fortfarande inte lyser kontrollera smal (0,75) röd kabel som går mellan laddningslampa och generatorns anslutning +61 (förväxla inte med tjock röd kabel på generatorn (6,0) på anslutning B +.
OBS NÄR DU JOBBAR MED KABLAR VID GENERATORN KOPPLA BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!!!
Mät upp för att säkerställa att nämnda krets(mellan laddlampa och generator) är OK.
GENERATOR
Kontrollera att generatorn sitter korrekt monterad. Kontrollera att rem eller remmar är felfria och korrekt spända (man trycker ned remmen mitt emellan remskivorna. djupet skall vara 6-8 mm).
KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!
Kontrollera att alla anslutningar till generatorn( lossa gör rent och anslut igen). Kabeln från anslutning B+ går ner till Startmotorn, lossa gör rent och innan du ansluter igen så mät upp att kabeln mellan generator och startmotor är OK. Passa också på att på samma sätt kontrollera kabeln mellan startmotor och batteriet. Anslut kablarna igen.
Ta loss och rengör batteriets kabelsskor en i taget, minuspolen först. Spänningsmät batteriet, om spänningen ligger vid c:a 10 V eller lägre kan det kasseras direkt eftersom batteriet troligen har en eller fler defekta celler mellan 11-12 V kontrollera batteriets syravikt med syraprovare. Om syravikten är låg så ladda batteriet och mät igen. Om spänningen fortfarande är låg när batteriet är obelastat så är det nog dags att skaffa ett nytt.
Anslut batterikablarna, pluspolen först. Starta motorn och lyssna efter missljud från generatorn.Skrikande ljud från generatorn innebär med stor säkerhet lagerfel och generatorn måste bytas. Stäng av motorn.
KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN FRÅN BATTERIET, PLUSPOLEN SKALL SITTA KVAR!
TÄNDNINGEN SKALL VARA AV!
Koppla en testlampa mellan batteriets minuspol och minuspolens löstagna kabelsko.
Om du inte har en "riktig" testlampa så duger en vanlig 12V -lampa med anslutna sladdar, man kan också ansluta en voltmeter bara det kan indikera förekomsten av spänning. Förutsättningen för följande kontroll är att strömförbrukare som normalt får ström även när tändningen är av skall kopplas bort och då kan man börja med att plocka bort säkringen för klockan.
Om nu testanordningen inte indikerar så är denna del av felsökningen klar och du kan gå vidare men om den fortfarande indikerar så kopplar du bort kablarna från generatorn. Om testanordningen nu slutar indikera har du hittat ett fel i generatorn. Om testanordningen fortfarande indikerar så tar du loss säkringarna en efter en tills testanordningen slutar indikera för då har du hittat den eller de kretsar där fel finns. Dessa fel måste i så fall åtgärdas innan man kan gå vidare eller eventuellt så kanske du har funnit lösningen.
ANSLUT MINUSPOLENS KABELSKO OCH KONTROLLERA ATT BÄGGE KABELSKORNA SITTER KORREKT!
Starta motorn och anslut voltmetern till batteriet, nu skall du kunna avläsa mellan 14 och 15 volt. Slå på strålkastarna, spänningen skall nu sjunka för att sedan stiga igen om allt fungerar korrekt.
SYMPTOM_______________TROLIGA FELKÄLLOR
Om spänningen är för låg: Generatorns stator, rotor, dioder eller spänningsregulatorn.
Om spänningen är för hög: Byt spänningsregulator.
Kolla generatorkolen och släpringarna, om kolen är slut så köp nya och montera,var noggrann. Om släpringarna är i dålig kondition, byt då generator.
Om du skall byta generatorn, ta med den gamla av två anledningar, för de första så säkerställer det att du får en som är jämförbar med din gamla. Det kan också vara så att det finns renoverade utbytesgeneratorer och det brukar vara ekonomiskt fördelaktigt. Om du köper en renoverad se då efter att remskiva finns på den du köper annars måste du ta bort den från din gamla och montera den på den du köper.Likadant kan rekommenderas att du tar med den gamla regulatorn om du skall köpa en sådan men i det fallet är det bara för att du skall vara säker på att få en som passar.
Hoppas detta kan hjälpa dig.
Mvh GK