Sida 1 av 3
Hastighetsmätare
Postat: fre 01 okt 2010, 07:48
av BertInge
Vi har en 240 från 1990 som vi bytt bakaxel på. Nu står vi inför problemet att givaren till hastighetsmätaren inte stämmer överens med mätaren. Tydligen bytte man givare 1992. Från 12 "pulser" till 48. Den ditsatta axeln är förmodligen nyare än mätaren som sitter i bilen. Är det någon som vet om detta stämmer? Det verkar vara lättare att byta mätare än givare. Men eftersom det är en GLT så skall det vara varvräknare i kombiinstrumentet och de flesta har klocka så det verkar vara svårt att hitta rätt mätare. Går det att byta klockan mot en varvräknare? I så fall kan vi ta ur den gamla varvräknaren ur det gamla instrumentet och sätta den i det nya kombiinstrumentet som då tydligen skall vara 92 eller nyare?! Det finns tydligen VDO-nr på instrumenten. Är det någon som vet vilket eller vilka nummer en nyare mätare skall ha?
Re: Hastighetsmätare
Postat: fre 01 okt 2010, 15:55
av blådåren
Öppna locket på axeln och klipp bort "överflödiga piggar på tandhjulet!, är bara en plåtkrans.
Varvräknaren passar om det är samma fabrikat på instrumenthuset (VDO lr Yazaki), kolla om nålarna på mätarna går igenom svarta plutten eller ligger utanpå den.
Ska såklart va samma på båda!.
Re: Hastighetsmätare
Postat: lör 02 okt 2010, 09:19
av BertInge
Enligt de uppgifter jag har så ser givarna helt annorlunda ut på de senare modellerna. Det skulle då inte fungera att klippa i givaren, eller har någon provat? Vad jag förstår har det heller ingen betydelse vad instrumentet heter, utan det är årsmodeller eller VDO-nr som skiljer. Hittade en jättebra och utförlig beskrivning på "garaget" om hur man byter enstaka instrument, men vet fortfarande inte vilka VDO-nr insatsen skall ha. Enligt uppgift skall alla instrumentinsatser som sitter i bilar av årsmodell 92 eller senare passa, men vet inte säkert om det stämmer.
Finns det någon som har en 92:a eller senare som vet, eller har möjlighet att läsa av vilket VDO-nr instrumentbrädan (kombiinstrumentet) har?
Re: Hastighetsmätare
Postat: lör 02 okt 2010, 18:24
av blådåren
Hur givaren ser ut saknar betydelse.., det är antalet pulser som den ger ifrån sej det handlar om
Att det finns 2 fabrikat av instrumenthus är allmänt känt, och att delarna inte är överförbara mellan fabrikaten vet dom som försökt,(gäller din varvräknare du ville ha), men prova du om du vill..
Annars får jag önska lycka till :roll:

Re: Hastighetsmätare
Postat: sön 03 okt 2010, 00:25
av Amarace
blådåren skrev:Hur givaren ser ut saknar betydelse.., det är antalet pulser som den ger ifrån sej det handlar om
Att det finns 2 fabrikat av instrumenthus är allmänt känt, och att delarna inte är överförbara mellan fabrikaten vet dom som försökt,(gäller din varvräknare du ville ha), men prova du om du vill..
Annars får jag önska lycka till :roll: 
Med elektrisk hastighetsmätare finns endast VDO (alltså 86 o nyare), vilket är allmänt känt ;)
Angående att byta kombinationsinstrument, har för mig det är nån kabel som skiljer 92-93 mot äldre, men kan minnas fel. Hur som helst är varvräknaren bara att flytta över, eller så byter du bara själva hastighetsmätaren i det instrumenthus du har.
Re: Hastighetsmätare
Postat: sön 03 okt 2010, 08:40
av BertInge
Det verkar ju då faktiskt enklast att byta hastighetsmätare i det hus som redan finns. Frågan kvarstår dock vilka mätare som stämmer med en givare på 48 pulser. Någon som vet?
Re: Hastighetsmätare
Postat: sön 03 okt 2010, 18:49
av Henke3
det står en siffra på mätartavlan, 6000 någonting. Detta är antal pulser per kilometer.
För att få rätt mätare för 48 tänder så multiplicera ditt värde med 4.
Re: Hastighetsmätare
Postat: sön 03 okt 2010, 18:52
av bensinskalle
De är lite lurigt att byta själva hastighetsmätaren... Jag lyckades inte få bort den när jag testade i alla fall. Får man bort visaren ska det ordna sig men jag lyckades inte få bort den ( visaren måste bort för att mätaren ska trilla bort )
Re: Hastighetsmätare
Postat: sön 03 okt 2010, 20:10
av BertInge
Då kanske det trots allt är lättare att skaffa ett nytt hus med rätt hastighetsmätare och sedan byta ut klockan i huset mot den varvräknare som sitter i idag. Eller är det någon annan som testat att byta bara hastighetsmätaren?
Re: Hastighetsmätare
Postat: ons 13 okt 2010, 07:47
av BertInge
Nu har vi kommit lite längre samtidigt som det känns som om vi kört fast totalt. Vi har hittat och prövat 2 st kombiinstrument från 92 års modeller som skall gå på 48 pulser. I bägge fallen fungerar allt, utom hastighetsmätarna. Dom är helt döda och rör sig inte alls. Vi har mätt att det finns signal fram i kabeln, dock inte vilken signal (har ingen mätare för det). Vi vet att åtminstone den ena av de två nya mätarna fungerade när den togs ur den bilen ( det var också samma bil som den nya axeln suttit på). Det känns osannolikt att bägge mätarna skulle vara trasiga. En teori nu är att ledningen från bakaxeln gick via någon box (databox eller ABS-styrningen) på de bilar som hade givare med 48 pulser. Är det någon som vet något om detta? Går det i så fall överhuvudtaget att lösa detta utan att byta bakaxel igen?
Hugger nu efter alla halmstrån. "Blådåren" som skrev första inlägget om att "klippa tänder" och använda den gamla mätaren. Går det att komma åt dom i klumpen? Har någon testat att det fungerar?