Sida 1 av 1

Vad pallar ett original B200 block från 87?

Postat: tis 28 sep 2010, 15:59
av sabelström
Ska lämna in en topp på trimning nu och undrar hur mycket blocket tål innan något havererar.

Tex så funderar jag på att ändra varvstoppet i boxen så det maxat 8000rpm, men hur mycket planing av toppen klarar stakarna av?

Killen som ska fixa med toppen kan det mästa men han måste veta vad motorn tål så han inte lägger ner jobb på toppen så motorn rasar.

Kommer förmodligen att bli ett extraktorgrenrör på med sen.

Han kommer att ändra om i förbränningsrummen o porta kanalerna o behövs det så monteras även större ventiler.

Sen blir det en kam efter vad som är lagom till toppen o att bilen släpper på ettan tvåan och trean när man lägger i växeln, just nu så släpper den på ettan och bara ett litet lätt däck tjut när man lägger i tvåan.

Re: Vad pallar ett original B200 block från 87?

Postat: sön 17 okt 2010, 10:13
av DannePe
Kan nog garantera att underdelen håller med dom pengarna du vill lägga ut på effekthöja en sugmotor.
Rödblockarna 85-86-87 de sk lågfriktionsmotorerna har smalare vev(56mm mot 63mm om jag inte missminner mig) än tidigare o senare årsmodeller.

Ska du varva en rödblockare är en balansering av motorn ett måste.

Re: Vad pallar ett original B200 block från 87?

Postat: lör 23 okt 2010, 11:01
av bensinskalle
Stakarna du har är de klenaste som suttit i en rödblockare. Vet inte vad dom klarar men 200hk utan spikningar etc borde gå.

Kolvarna börjar wobbla nånstans vid 7-7500varv i motorn så du ska inte varva för mycket för då ökar slitaget väldigt mycket.

Det är väl en F antar jag? I så fall klarar stakar och motor att plana en hel del eftersom kompressionen redan är ganska låg.

Re: Vad pallar ett original B200 block från 87?

Postat: sön 24 okt 2010, 09:15
av sabelström
Japp det är en f. kommer inte komma i närheten av några 200hk, men är ju bra att veta att jag inte ska varva mer än 7000, kanske till och med ska ha varvstopp på 6500.