Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GLE
#449523
Hej igen.
Nu är det dags för en ny tråd som inte handlar om motorer och insprutning utan om dimljus.
Idag har jag monterat dimljus på min 240 från 89. Kablarna var redan dragna och allt var bra och jag fick bägge dimljusen att lysa men... När jag har på halvljuset så lyser dimljusen men om jag vrider över till parkeringsläget slocknar dom. Dom slocknar även på varselljusläget. Jag blir riktigt irriterad efterssom det inte är lagligt att köra med halvljus och dimljus samtidigt. Hur ska jag koppla detta för att dom inte ska slockna när man vrider över till parkeringsljus?
//Dimljusraggare :P
av Rådlös
#449532
Du skall koppla in dig, via ett relä över helljuset. Om du har tur, så har du ett stegrelä, det som växlar mellan hel- och halvljus, med extra utgångar för extraljus. Kolla på stegrelät. Har du inga extra utgångar där, så är det ändå bäst att koppla in sig med förgreningar på reläets helljusutgångar.
av GLE
#449536
Okej. Men då fungerar väl bara dimljusen tillsammans med extraljusen eller är jag helt ute och cyklar(som vanligt alltså)? Min tanke är ju att köra med parkeringsljus och dimljus. Nu är jag väldigt blåst på bilel men jag kan väl lite. Förresten så sitter ju dimljusen kopplade på ett eget relä och har en egen säkring och sedan är dom på nått vis kopplade på vredet som man väljer belysning med. Det bästa vore ju om jag kunde koppla så dimljusen går att tända och släcka med knappen på instrumenteringen oavsett vilket läge jag har på vredet. Men hur jag ska koppla det har jag ingen som helst aning om! Kanske nån här vet? :???:
av Rådlös
#449552
Sådant här måste man se, antingen "live" eller på ett schema, men av alla extraljus jag har sett, så har dom en separat strömbrytare så att man kan koppla bort dom om man inte vill använda dom i något läge.
av GLE
#449662
Ja dom har en separat strömbrytare men den som hade kopplat det där måste ju ha varit full på nått sätt. Ska försöka dra nytt om jag får tid!
Användarvisningsbild
av hedlundish
#451099
Är det inte lättare att koppla dem till en egen strömbrytare bara?
köp ett vanligt relä å koppla styrström via en strömställare i kupén, du får förvisso en extra knapp inne i kupén men då kan du också köra med dimljusen fram tända utan att använda bak-dimljusen. då kan du använda dimljusen precis som du vill!
mvh
av GLE
#451400
Dimljusen är kopplade enligt volvos handbok för hur man kopplar dimljus. De har ett eget relä och har en egen knapp i kupén. Men de slocknar så fort man vrider över till parkeringljuset. Då är frågan följande: hur kopplar man så att dimljusen går att tända och släcka med knappen i kupén oavsett om man har varselljus, parkeringsljus eller halvljus?
Hoppas på svar
PS
Gå det att infoga bilder i inläggen?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
#451402
GLE skrev:Dimljusen är kopplade enligt volvos handbok för hur man kopplar dimljus. De har ett eget relä och har en egen knapp i kupén. Men de slocknar så fort man vrider över till parkeringljuset. Då är frågan följande: hur kopplar man så att dimljusen går att tända och släcka med knappen i kupén oavsett om man har varselljus, parkeringsljus eller halvljus?
Hoppas på svar
PS
Gå det att infoga bilder i inläggen?
Bara kopiera en "img-länk" från till exempel photobucket, och sätt [img]länk[/img] så blir de en bild

Ta dimljusknappen, och sedan tar du "matarkabeln" till den och kopplar på någonstans där det är ström när tändningen är på så ska det nog fungera som du tänkt dig ;)
av GLE
#451421
Ja det borde fungera. Jag ska koppla som man kopplade på exportbilarna tilll USA och Canada!
av JagRullar245
#1463410
Kanske ingen nytta att besvara en så gammal tråd men va fan. Det är så att det finns olika kopplingar för olika länders lagstiftningar och om du ärdrar om lite så kan du få det som du vill. På nedan följande länk finns komplett instalationsinstruktion för dimmljus på 240 och utifrån den kan du ta reda på hur dina är kopplade och således lista ut hur du ska ändra dem https://www.google.com/url?q=http://www ... XhHMCnIHc2
Bruten fjäder framvagn

Om det vore en "fat bastard" av en f&oum[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Enklast är väl att ta en tumstock o m&au[…]

@lennarte , Nu har jag monterat nya givaren och[…]

Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]