Sida 1 av 1

Bromok 240 (Girling)

Postat: ons 15 sep 2010, 19:49
av neiphlim
Är det något som har koll på hur de främre oken är uppbyggda på för vis? (Fyrkolv)

Det jag vill ha bekräftat är om det går en krets till varje par kolvar? Det går ju 2 rör till varje ok fram, alltså två olika kretsar.
Min tanke är ju för att få det att fungera så borde det vara två olika kretsar i fall ena försvinner så har du fortfarande en "hel" krets fungerande.

Varför?

Att montera hydraulisk handbroms på bakhjulen med 240:ans framok då om det nu går använda ena kretsen till färdbromsen och den andra kretsen till hydraulisk handbroms.

Är jag kass på att förklara så får jag väl försöka formulera om mig på nåt annat vis :)

Re: Bromok 240 (ATE)

Postat: ons 15 sep 2010, 20:45
av volvoyamha
Alltså lite lullig fråga :S Men enna kertsen är till ett par eller så är en krets i nöd fall.

Re: Bromok 240 (ATE)

Postat: ons 15 sep 2010, 21:09
av tuxedo
Hej .
Jo, det är som du tror.

Primärkretsen omfattar huvudcylinderns bakre steg och nedre cylindrar i främre bromsoket + höger bakre bromsok.

Sekundärkretsen omfattar huvudcylinderns främre steg och övre cylindrar + vänster bakre bromsok.

Från 1977 års modell:
Primärkretsen. Huvudcylinderns främre steg. Övre cylindrar i främre bromsok. Vänster bakre bromsok.

Sekundärkretsen. Huvudcylinderns bakre steg. Nedre cylindrar i främre bromsok.
Höger bakre bromsok.

Men ska du ha bilen registrerad är jag nästan 100% säker på att Bilprovningen inte godkänner hydrauliskt manövrerad handbroms. :cry:

//tuxedo.

Re: Bromok 240 (ATE)

Postat: ons 15 sep 2010, 21:20
av bensinskalle
Tror inte det är så praktiskt lämpligt heller att göra så. Bromsbeläggen kommer slitas snett, lär ju gå åt mer vanlig broms än handbroms, och bromsverkan blir ju ineffektiv när det belastar snett på belägget

Re: Bromok 240 (ATE)

Postat: tor 16 sep 2010, 07:07
av neiphlim
"Men ska du ha bilen registrerad är jag nästan 100% säker på att Bilprovningen inte godkänner hydrauliskt manövrerad handbroms."

Möjligheten finns att använda orirginal handbroms också för den biten.

"Tror inte det är så praktiskt lämpligt heller att göra så. Bromsbeläggen kommer slitas snett, lär ju gå åt mer vanlig broms än handbroms, och bromsverkan blir ju ineffektiv när det belastar snett på belägget"

Det gör nog inte så mycket då det kommer att gå fort i skogen... :D