Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vart hittar man något sådant? Sökt på google, skruvat etc men inte hittat något vettigt.

Ja ska bygga ihop centrallås och fönsterhissar till min 240 men behöver då reläer, och till både c-lås o hissar behövs det reläer som vänder polerna "på kommando" så att säga. De räcker ju med någon form av universalrelä eller om de finns något original hissrelä eller så...
Är väl enklare att fixa originalhärvor på skroten :?: :?: .
Varför uppfinna hjulet igen ???, finns ju drivor med 240 på skroten med hissar och c-lås !!!

Vet att jag har en komplett kabelstam till c-lås liggande, tror det ligger en till hissar också nånstans, men får kolla upp det (om intresse finns).
blådåren skrev:Är väl enklare att fixa originalhärvor på skroten :?: :?: .
Varför uppfinna hjulet igen ???, finns ju drivor med 240 på skroten med hissar och c-lås !!!

Vet att jag har en komplett kabelstam till c-lås liggande, tror det ligger en till hissar också nånstans, men får kolla upp det (om intresse finns).
Ja om du har så är jag väldigt intresserad!

Jag har liksom inte stött på några 240 med delarna jag behöver än. Den 240 jag tog hissarna ifrån var redan plundrad på just elsystemet, så jag tänkte att ja lika gärna kan knåpa ihop lite eget istället ;).
Utan att veta hur din koppling ser ut, så skulle jag förslå det här
Kopplingen blir väl vad reläet kräver, har inte dragit nån el än. Men reläet ska kort och gott göra nåt i stil med att när det får ström på en kontakt ska det skicka ut ström på en annan, och jorda på en annan. Och får den plus på en annan kontakt ska det vända den "fasen" som uppstod vid andra alternativet ungefär ;)

Dedär reläet verkade lite annorlunda med AC och 220V ?
ska kolla vad jag har på hyllorna !.
Är det 2 el 4 dörrars ??.

Original sker hela manövreringen i hissknappen!, relät som finns är bara för att mata ström när tändn är påslagen!.
När knapparna är i viloläge jordar båda utgångarna från knappen, när den vippas åt något håll bryts ena jorden och + läggs där istället.

På c-låset är det bara 2 vanliga relän med "87" och "87a" som används!, "30" på båda reläerna används som utgång till motorerna , "87a" är jord på båda och "87" är plus.
"86" har konstant spänning (liksom "87"), beroende på vilket relä som sedan jordas via"85" så läggs + på ena kabeln varvid motorn öppnar, läggs jord på andra relät så går motorn åt andra hållet och den låser istället.
Jaha är det alltså så pass? Är det bara vanliga reläer så har jag så det räcker. Har norpat hiss-knappar från en merca.

Hörde mig lite för angående detta och alla tyckte att jag inte borde ha strömmen direkt genom brytaren, men i så fall så kopplar jag så ;) Bara se till att säkre av... Finns ju uttag för hissar i terminalen så.

Superbra info om c-låset också, tror jag har åtminstone ett sånt 5-kontaks relä

Ja kort och gott, då borde det lösa sig
AC och 230 Volt 3 Ampere, i det här fallet betyder bara vad kontakterna tål. Man måste ibland veta hur starka spänningar man skall kunna bryta utan att kontakterna bränner ihop. Och om jag minns rätt nu, så har likspänning en högre benägenhet att bilda en ljusbåge vid brytningen än växelspänning.
Om det är tvärtom får någon kunnig korrigera. :???:
I ditt fall behöver du förmodligen bara kolla upp så du inte kommer över 3 Ampere på dom kretsar som skall brytas (växlas) om du nu väljer det föreslagna relät. Bara att kolla på fönsterhissmotorn. Står det i effekt på märkskylten så är U x I = P eller 12 x 3 = 36. Alltså max 36 Watt. Låter lite klent för en fönsterhiss, men det ser du själv. Men det finns ju gott om olika reläer för olika ändamål och effekter. ELFA har säkert, men dom är "oförskämt" dyra.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]