Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av luis
#2023
Hej har en volvo 240 89 med insprutning startade i morse och motorn
bara dog och vägrar att starta... har kollat gnista och det finns. till varje tänstift.... har försökt att lyssna på bränslepump när jag vrider tändningen men hör ingenting... min fråga är.

finns det någon relä eller säkring till pumpen var sitter den.....

tack för alla svar...... har du några tips på vad som kan vara felet är du
också välkommen att svara.....


mvh.. luis....... :lol:
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2025
Pumprelät sitter på högersidan under instrumentbrädan.
Det sitter en hängsäkring vid batteriet/ljusrelät, flatstiftsäkring i vit hållare som matar hela insprutningsystenmet. Den brukar ärga.
av luis
#2035
Sparkz skrev:Pumprelät sitter på högersidan under instrumentbrädan.
Det sitter en hängsäkring vid batteriet/ljusrelät, flatstiftsäkring i vit hållare som matar hela insprutningsystenmet. Den brukar ärga.
har hittat relän men hur vet jag om den är trasig eller ej....
har även hittat säkringen vid batteriet den var hel och ren...ej ärgad..

en sak jag reagerar på är att om man försöker starta så luktar det bensin inte i själva motorrummet utan runt om bilen.... kan det va så att punpem funkar och ínsprutningen inte.... inget hål i ledningar i allafall..

mera tips tack.... mvh luis...
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2036
Ta isär relät och titta på lödningarna i det. Testa att trycka direkt på kontakten och se om pumpen går då.
Det är två relän i det, det ena drar när du sätter på tändningen, och matar styrenhet och lite annat. Det andra är till pumpen och ska dra när du kör på starten.

Skall installera ett sådant för att f&a[…]

Volvo v50 startar ibland

Som kvillebäck var inne på - det ä[…]

Har en S60 D5 årsmodell 2012. Bränslem&[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

När du har den extra justerskruven monterat […]