Sida 1 av 2
Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 15:08
av Vix
Tja, HJÄLP!
Har en Volvo 244 DL -82 med B21.
Har precis lyckats fixa alla 2-or inför återbesikntng men så idag på väg hem från affären ställde sig mätaren på max. Stannade bilen, öppnade huven och kände lite, den tjocka slangen mellan kylet och termostathuset var ju rätt så varm, varmare än de andra.
Kan det vara termostaten? Ingen Vitrök eller vatten i oljan...
Är det lönt tidsmässigt att hålla på eller skrota? :(
Tacksam som fan för snabba svar. måste besikta inom 2 veckor och behöver bilfan...
MVH VIX
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 15:22
av gnestakalle
Kan vara kortis i tempgivaren till mätaren.
Mvh GK
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 15:28
av Vix
Ok, Hur kollar jag det lättast? Det regnar som satan och jag står på gatan :???: .
Men det luktar även lite bränt emellanåt fast det gjorde det innan också,
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 15:38
av Rådlös
Ta loss tråden på givaren och Ohmmät mellan anslutningen på givaren och jord. När moton är kall skall det vara i storleksordningen 250 Ohm, ungefär. Ha inte tändningen kopplad när du gör det här, för det skall vara 10 volt på ledningen. Se alltså upp med var du lägger den lösa sladdstumpen.
Om du skulle upptäcka att bränslemätaren också visar fel, så är det i stället spänningsstabilistorn som felar. Dom båda mätarna matas från samma punkt.
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 16:00
av Vix
Rådlös skrev:Ta loss tråden på givaren och Ohmmät mellan anslutningen på givaren och jord. När moton är kall skall det vara i storleksordningen 250 Ohm, ungefär. Ha inte tändningen kopplad när du gör det här, för det skall vara 10 volt på ledningen. Se alltså upp med var du lägger den lösa sladdstumpen.
Om du skulle upptäcka att bränslemätaren också visar fel, så är det i stället spänningsstabilistorn som felar. Dom båda mätarna matas från samma punkt.
Ok ska försöka kolla detta. Har tyvärr ingen multimeter dock.
nä bränslemätaren funkar perfekt. Men slangen kändes väldigt varm. Fast motorn går utan förändring och startar lätt igen efter avstängning.
Dock gick mätaren endast upp en fjärdedel innan detta brakade loss och jag vet inte om jag gör rätt när jag misstänker termostaten men det känns ju som att den borde gått upp till nästan hälften för att va normal?
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 16:36
av Tomas88
Vad visar mätaren när motorn är helt kall?
Ger den utslag då också så är det väl troligt att det är givaren.
Vid normal driftstemeratur skall mätaren stå på mitten.
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 16:49
av Vix
Tomas88 skrev:Vad visar mätaren när motorn är helt kall?
Ger den utslag då också så är det väl troligt att det är givaren.
Vid normal driftstemeratur skall mätaren stå på mitten.
Japp! Var nere och kollade nu och den går fortfarande upp i topp 3 timmar sen jag körde.
Är la ganska hundra att det är givarn då va?
Ingen fara att köra så tillsvidare eller?
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 17:38
av dalle76
kan även vara kabeln vid givaren som höljet har lossat på så att den kortsluter mot motorblocket ganska vanligt på volvo av någon anledning.samma fel händer ganska ofta även på kablarna vid generatorn.och nej om mätaren går upp direkt till max efter 3 timmar med avstängd motor så år den ju garanterat inte för varm så du kan nog lungnt köra tills vidare.
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: sön 08 aug 2010, 18:15
av Vix
Ok. ska kolla om den kortar annars får jag köra tills jag hittar ny givare...
tackar för svaren!
Re: Tempmätare på MAX!
Postat: mån 09 aug 2010, 00:44
av bensinskalle
Ja om mätaren stod på max och motorn inte koka så är det lugnt ;)
Slangen mellan termostathus och kylaren brukar vara väldigt varm, men känner du på den nedre slangen så ska den vara sval.
Du har ganska tydligt om det börjar koka om det inte börjat bubbla över, det låter lite mysigt från expansionskärlet ;)
Har en 244 -82 där mätaren varierar lite som den vill, nu ligger arbetstemperaturen vid 1/4-1/5 av mätaren ;)