Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Chonkan
#29087
Min innerbelysning fungerar inte i min 244L -78 jag har mätt och kollat och upptäckt att felet är att jordkabeln som går till dörrkontakten inte är jordad. när som vet var andra änden på denna är ansluten till jord någon stans? Vore bra så kanske man inte behöver riva loss mer inredning än nödvändigt...
Mvh Charlie
av anp
#29132
I 11 fall av 10 så är det fel på kontakten i dörrstolpen då innerbelysningen inte fungerar.
Naturligt finns finns ett 12 fall också, då är armaturen i taket defekt på något mysko vis.

Kontakten jordar i karossen då dörren öppnas har jag för mig, och innerbelysningen tänds.
Fungerar innerbelysningen om du jordar kabeln direkt i stolpen?
av Chonkan
#29259
Kontakten fungerar perfekt, armaturen är det heller inget fel på, nej, kontakten jordar inte direkt i stolpen utan den har en tåt som försvinner in i stolpen och som sedan jordar nånstans. jaja, får väl dra en ny och skruva fast den direkt i stolpen, bara att försöka göra snyggt också...
av anp
#29274
Chonkan skrev:Kontakten fungerar perfekt, armaturen är det heller inget fel på, nej, kontakten jordar inte direkt i stolpen utan den har en tåt som försvinner in i stolpen och som sedan jordar nånstans. jaja, får väl dra en ny och skruva fast den direkt i stolpen, bara att försöka göra snyggt också...
Kontakten jordar alltså då du öppnar dörren, inte hela tiden.
Kabeln du ser, går ihop med de andra dörrarnas kablar, och sedan upp till innerbelysningen.
Lossa kabeln från kontakten i dörrstolpen, och sätt den i jord direkt.
Fungerar belysningen då så är kontakten defekt eller smutsig/glapp.

Hej, Jag har en 07 -bifuel med samma fel. På[…]

Om jag minns rätt så fick de byta ett c[…]

så ladda upp det du har, är det inet […]

Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]