Sida 1 av 2
glödtändning 240 86a
Postat: fre 23 jul 2010, 22:58
av dalle76
någon som har ett bra tipps för att slippa glödtändning vid stopp av motorn? alla tänddelar är nybytta från mekonomen med ngk stift. tomgången är lite väl hög men pga att slippa för mycket vibrationer vid tomgång. motorn är en b230a med nytt membran i förgasaren och full nivå av dämpolja. motorn i övrigt är frisk med ca 30 tusen mil och drar marginellt med olja.
Re: glödtändning 240 86a
Postat: fre 23 jul 2010, 23:10
av gnestakalle
2 saker:
Gör en tändinställning. Ditt höga tomgångsvarv kan vara boven.
Gör startgastestet på ALLA slangar som har med insug och vacuum att göra. och du märker varvtalsökning så har du hittat en läcka.
Mvh GK
Re: glödtändning 240 86a
Postat: fre 23 jul 2010, 23:13
av dalle76
har gjort en tändinställning för en vecka sedan och även test efter läckor och ja det är lite för hög tomgång men inte så mycket. får kanske byta motorkuddar istället och se om det skakar mindre på tomgång.
Re: glödtändning 240 86a
Postat: fre 23 jul 2010, 23:32
av gnestakalle
Ruggarns va mycke bilar du har, jag tappar pejlen. :)
Så med risk för upprepning.
Har du kollat luftfiltret? Har du kollat tändkablar?
Gör ett kompprov om du har möjlighet.
Mvh GK
Re: glödtändning 240 86a
Postat: fre 23 jul 2010, 23:40
av dalle76
filter och alla tänddelar är ca en vecka gamla. och alla trådar gäller samma bil. har svetsat upp ett gammalt lik och fått bukt med rosten :D så nu är det (bara resten kvar)

Re: glödtändning 240 86a
Postat: fre 23 jul 2010, 23:43
av gnestakalle
Gör då ett kompprov för ditt problem kan ha med dåligt komp att göra.
Kan också ha med dåligt bränsletryck att göra.
Mvh GK
Re: glödtändning 240 86a
Postat: fre 23 jul 2010, 23:45
av dalle76
okej ska göra ett kompprov men bränsletryck nja det är en b230a motor med förgasare ?
Re: glödtändning 240 86a
Postat: lör 24 jul 2010, 00:00
av gnestakalle
okej ska göra ett kompprov men bränsletryck nja det är en b230a motor med förgasare ?
Med noll bränsletryck skulle du inte få en droppe till förgasaren :) :)
Det är inte frågan om tryck som om du hade en insprutare men vad jag menar är detta.
Kolla pumpen, trycket skall vara mellan 15-27 kPa vid 1000 varv. När du stänger av motorn, kolla då att trycket går ner långsamt till noll om det går ner snabbt betyder det att backventilen på pumpen troligen är paj.
När rengjorde du din förgasare sist. :) :)
Har du kollat membranet i förgasaren.
Byt soppafiltret om det inte är gjort.
Mvh GK
Re: glödtändning 240 86a
Postat: lör 24 jul 2010, 00:28
av dalle76
okej rengjort förgasaren har jag aldrig gjort. membranet är bytt för 3 veckor sedan.och samtidigt så bytte jag soppafiltret och alla tänddelar. hur rengör jag förgasaren lättast och vad behöver jag skruva isär ?
Re: glödtändning 240 86a
Postat: lör 24 jul 2010, 00:43
av gnestakalle
Vilken förgasare har du i din bil.
Mvh GK