Sida 1 av 2

volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: ons 23 jun 2010, 13:46
av Gangzstaerrol
Inhandlade i går denna pärla med 19000 mil på mätern och jag blev 4 ägaren. Bilen går som en klocka i motorn men det var en störande detalj som retar mej. När man vrider nyckeln till startläget så startmotorn drar runt motorn vägrar den starta på första försöket. Om man därefter släpper nyckeln och gör ett startförsök till startar bilen genast utan problem! Det räcker med om man bara startar till ett snabbvrid på nyckeln så startar den alltid andra gången. Dessutom startar alltid bilen om man vrider av tändiningen vid färd och sen vrider på och rullar i gång den på växeln. Nån som vet va det är för fel? är det nått relää ja kan byta så ja blir av med det? Tacksam för snabba svar då ja ska dra husvagn 25 mil nu onsdagen den 30 juli upp till rallycross festen i höljes.

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: ons 23 jun 2010, 14:16
av gnestakalle
Gangzstaerrol skrev:Inhandlade i går denna pärla med 19000 mil på mätern och jag blev 4 ägaren. Bilen går som en klocka i motorn men det var en störande detalj som retar mej. När man vrider nyckeln till startläget så startmotorn drar runt motorn vägrar den starta på första försöket. Om man därefter släpper nyckeln och gör ett startförsök till startar bilen genast utan problem! Det räcker med om man bara startar till ett snabbvrid på nyckeln så startar den alltid andra gången. Dessutom startar alltid bilen om man vrider av tändiningen vid färd och sen vrider på och rullar i gång den på växeln. Nån som vet va det är för fel? är det nått relää ja kan byta så ja blir av med det? Tacksam för snabba svar då ja ska dra husvagn 25 mil nu onsdagen den 30 juli upp till rallycross festen i höljes.
Kan vara tändningslåset, kanske lite slitet. Kan vara dålig jord mellan batteriets minuspol och motorn.
Gör ett försök med att koppla en laddningskabel mellan batteriets minuspol och ett ställe med säker jord på motorn.
Gärna då på ett av motorlyftfästena.

Prova detta

Mvh GK

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: tor 24 jun 2010, 00:05
av bensinskalle
Drar den runt på startmotorn hela tiden även om den inte startar?

Om han drar runt men inte startar direkt så skulle jag kolla om förkopplingsmotståndet fungerar som det ska. Det sitter en resistor som gör att tändspolen får ca 9 volt spänning, men vid start så kopplas motståndet bort och spolen får 12 v för en extra kick vid startögonblicket.

Annars kan tändstift börja bli dåliga också, kostar inte mycket att byta.

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: tor 24 jun 2010, 00:29
av Gangzstaerrol
Ja den går runt på starten men tänder inte,släpper man tillbaka nyckeln till läge tre och sen vrider i gen startar den. Blir så varje gång! Såg förut att nån tjyvat i hop två kablar vid tändspolen !? kan det vara så att det där motståndet är bortkopplat? Kan det ha med saken att göra?

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: fre 25 jun 2010, 00:04
av Hasse63
K-jet förmodar jag och jag gissar på att du tappar systemtryck. gisar att "tryckbehållaren" (den jämte bränslepumpen) eller vad den nu heter inte håller måttet.

Om du vid kall motor bara nuddar nyckeln så bara bränslepumpen går igång och "pumpar upp trycket" startar den då diret efter detta?

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: fre 25 jun 2010, 05:04
av gnestakalle
Gangzstaerrol skrev:Ja den går runt på starten men tänder inte,släpper man tillbaka nyckeln till läge tre och sen vrider i gen startar den. Blir så varje gång! Såg förut att nån tjyvat i hop två kablar vid tändspolen !? kan det vara så att det där motståndet är bortkopplat? Kan det ha med saken att göra?
På tändspolens stift 15 skall det vara 2 kablar(blå vill jag minnas), på stift 1 endast 1 kabel(grön). Förkopplingsmotstånd finns ej i ditt tändsystem EZ-116K.

Ditt bränslesystem är LH Jetronics 2.2 eller 2.4.

Har du kollat det jag föreslog i mitt första svar.
Kan vara tändningslåset, kanske lite slitet. Kan vara dålig jord mellan batteriets minuspol och motorn.
Gör ett försök med att koppla en laddningskabel mellan batteriets minuspol och ett ställe med säker jord på motorn.
Gärna då på ett av motorlyftfästena.
Om inte gör det också.

Mvh GK

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: fre 25 jun 2010, 10:42
av Hasse63
"volvo 244-883 GL " tydde det fel då

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: fre 25 jun 2010, 11:33
av gnestakalle
Hasse63 skrev:"volvo 244-883 GL " tydde det fel då
En liten önskan om förtydligande när det gäller din modellbeteckning, är det 244 -88, 244 -88b eller 244 -83.

Mvh GK

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: sön 27 jun 2010, 12:54
av Gangzstaerrol
Förlåt om jag var lite otydlig. Det är en 88 års modell. Vet inte exakt vilket bränslesystem jag har men det är det systemet med en svart data box nere i vännstra hörnet sett framifrån i motorutrymmet

Re: volvo 244-883 GL Var söker jag felet?

Postat: sön 27 jun 2010, 14:11
av Rådlös
Det finns två att välja på. LH 2.2 eller LH 2.4. LH 2.2. hade funnits något år, men mitt i modellserien, alltså inte i september som brukar vara det vanliga årsmodellskiftet, utan på försommaren någon gång, gick man över till LH 2.4. Om du går in på Skruvat här över forumsidan och skriver in ditt regnummer, så kan du få fram när din bil är registrerad första gången. Det ger också en vägledning till vilken modell du har, -88 eller 88b, som den också kallas.
Det finns andra ställen att kolla också. Sitter t.ex. lambdasonden i grenröret eller nära katalysatorn, under bilen? I det senare fallet är det en -88b med LH 2.4. Har du diagnostikbox, en svart plastdosa bredvid vänster fjäderbenstorn, i motorrummet? Då är det också en LH 2.4. Har du en lambdalampa i instrumentpanelen? Även detta hör till LH 2.4, men rykten säger att det inte fanns på dom första -88b. Någon som vet mer får gärna berätta. Det lär också vara olika placering på nollägesgivaren. På LH 2.2 satt den i fördelaren, och på LH 2.4 satt den över svänghjulet. Så kallad svänghjulgivare.

Om du nu har en diagnostikbox, vad säger den?

Ett tillägg: Den svarta boxen du beskriver i motorrummet är förmodligen tändningsboxen, inte motorns styrsystem. Det sitter inne i kupén, ungefär över passagerarplatsens fotutrymme.

Ännu mera tillägg: Här hittar du diagnostikboxen på LH 2.4.

Bild