Sida 1 av 1
244 med 740 motor!?
Postat: ons 26 maj 2010, 00:13
av Brapp
Är i tankar om att byta motor i en 244 -78 (B19) till en b230f från en 740,
okänd årsmod vid skrivande stund men med kat å lambda.
"OBS" Vet att fördelaren tar i torped vägen "OBS"
Min fundering är passar 740 motorn rakt av med motorfästena till 244:an?
Är det svårt att flytta kabelhärvan?
Passar vxl-lådan från 740 också rakt av eller? Hade tänkt mig att fixa en aut-låda, sitter man-låda i skrot 740!
Och som jag fattar så behövs inte bromsarna fixas för reg-bes!?
Annars kanske det går att flytta över också?
Har ni kunskap så säg bara till, mer kunskap på sammaställe ger en diskussion? :D
Re: 244 med 740 motor!?
Postat: ons 26 maj 2010, 01:03
av dalle76
hej motorfästena skall passa rakt av för blocket är samma hur svårt det är att flytta kabelhärvan vet jag inte men tänk på att du behöver boxarna också. + att du behöver en annan tankarmatur med retur på samt elektriska bränslepumpar mm växllådan tror jag skall passa rakt av lite osäker men kardan lär förmodligen ej stämma i längd bilprovningen lär inte säga något iochmed att du sätter i en insprutningsmotor med lambdareglering och katt. Och bromsarna är säkert inga problem heller en original f motor har ju bara 112 eller 116 hp så det är lugnt
Re: 244 med 740 motor!?
Postat: ons 26 maj 2010, 11:44
av Marlboroman
Nackdelen med att ta allt ur en 740 är ju att kabelhärvan till motorn är ihopkrånglad med den övriga elen. Enklare att ta en kabelhärva från en 240 med 230F -88 och framåt.
Re: 244 med 740 motor!?
Postat: ons 26 maj 2010, 15:25
av Brapp
Marlboroman skrev:Nackdelen med att ta allt ur en 740 är ju att kabelhärvan till motorn är ihopkrånglad med den övriga elen. Enklare att ta en kabelhärva från en 240 med 230F -88 och framåt.
Är den kabelhärvan mindre eller är det så att den e delad på något sätt så dom inte går ihop med varan så mycket?
Re: 244 med 740 motor!?
Postat: ons 26 maj 2010, 16:16
av Marlboroman
I 240 så är det 2 separata härvor som inte har ett dugg med varann att göra, så en sån härva är avsevärt mycket enklare att plocka ur och flytta över.
Re: 244 med 740 motor!?
Postat: fre 28 maj 2010, 23:30
av Hasse63
Blocken är inte samma som de skrevs ovan, men de är "rätt lika" och motorfästerna från din passar dem imellan. Vxl passar men tänk på att vissa 740 saknar utan för hastighetsmätarvajer.
Re: 244 med 740 motor!?
Postat: mån 19 jul 2010, 23:45
av StefanT5
Är det inte enklare att bara ta en B230 förgasare å stoppa i då?
Satte de i min volvo 81 bara stoppa i och starta blev lite piggare än den gamla b 21.