Sida 1 av 1

spindelled servo vs ej servo

Postat: tor 20 maj 2010, 15:44
av bensinskalle
Tja!

Satte dit servostyrning på min 244 gl -82 för en vecka sedan. När jag lyfte upp bilen och kikade så såg jag att det satt servo-spindelled på ena sidan och vanlig rak på andra sidan ( kanske därför bilen har varit riktigt dryg att köra ).... Hade som tur var två stycken servoleder efter donatorbilen som jag satte dit.

Första frågan är då: Ska servolederna peka framåt eller bakåt? Jag satte dit mina så dom pekar framåt men jag misstänker att de är fel, bilen tuggar ganska ordentligt när man svänger skarpt.

Andra frågan: Varför använder man andra leder till servo? Är det något speciellt med själva navet/ spindeln? Jag kollade upp donatorbilens spindlar men dom verkade vara samma i mått som på servolösa spindlarna.

Tredje frågan: Om nu det är något annat som avgör huruvida man ska ha special spindelleder, ska jag kanske fixa vanliga spindelleder istället då för att få bort tugget?

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: tor 20 maj 2010, 18:08
av rd350
Dom ska peka framåt, den med servo har kraftigare castervinkel. Du lär nog behöva ställa hjulvinklarna när du skiftat till rätt kulleder.

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: tor 20 maj 2010, 21:09
av bensinskalle
har ställt vinklarna så dom är inte bekymmret ;)

Men om man säger såhär: styrstagen ligger ju inte i linje, från styrväxeln så pekar dom sedan lite framåt till infästningen i spindlarna...

Ska dom peka framåt eller vara raka? Är ganska säker på att den servolösa styrväxeln var rak

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: tor 20 maj 2010, 22:09
av rd350
I och med att kullederna kommer något längre fram kommer styrstagen att vinkla något mer framåt. Har aldrig skänkt det en tanke hur mycket :| Alla delar utom kullederna (spindellederna) är identiska i övrigt.

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: fre 21 maj 2010, 14:22
av bensinskalle
Men nu måste jag tänka lite...

Spindlarna från dom med servo ser alltså annorlunda ut? I så fall kanske jag ska sätta dit vanliga raka spindelleder eftersom jag har kvar original fjäderben och spindlar?

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: fre 21 maj 2010, 21:37
av rd350
Nej! Spindlarna är samma, kullederna skiljer. Jag skrev spindelleder för att de inte ska blandas ihop med p-ändarna. Allt som skiljer är kullederna.

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: fre 21 maj 2010, 23:31
av bensinskalle
Vad var dedär med castervinkel i så fall då? Är det nåt i styrväxeln?

Jag klarar mig gott med "tugget", det är inte så allvarligt, men det vore samtidigt skönt att bli av med

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: lör 22 maj 2010, 09:13
av rd350
Castervinkel är samma vinkel du har på en cyckel, hjulet ska sträva att gå rakt fram om du släpper styret och styrningen blir lite "lugnare" Finns nog att läsa på nätet nånstans vad de olika vinklarna gör för "nytta" Hjulvinklarna är egentligen oerhört viktiga på en bil, särskilt att de är identiska höger och vänster, där finns ofta ganska mycket att finjustera även på nya bilar.

Re: spindelled servo vs ej servo

Postat: lör 22 maj 2010, 10:29
av bensinskalle
Aha då förstår jag ;) De får nog vara då, verkar som det inte spelar någon roll