Sida 1 av 1

Motorbyte från V6 till b230A i 264 -80

Postat: tor 13 maj 2010, 11:52
av ErikJo
Är nu less V6 an så jag tänkte byta motor till en b230A istället

Tänkte ha kvar automatlådan som sitter i men måste ju byta sprängkåpan och då är ju frågan om lådan kommer längre bak eller längre fram så man måste göra om fästen och byta drivaxeln osv. någon som vet ?

Har en komplett 740 som motorn sitter i så alla delar finns

Sen får man väl se under tiden vad som behöver modifieras..

Men skriv gärna om ni vet att man måste modifiera mycket för att få dit motorn

Mvh

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -08

Postat: tor 13 maj 2010, 21:53
av bensinskalle
Tyvärr så är det så att du måste ha en motor med katalysator för att kunna reg. besikta. Och du måste även ha växellådan som hör till den motorn. Det går att sätta i en motor utan katt men då måste man ha avgascertifikat från tillverkaren, vilket är väldigt svårt och dyrt att få tag i. Tror att volvo är trötta på folk som ringer och tjatar om just sånt dessutom, för du är nog långt ifrån den första som går i dessa tankar ;)

På bilar äldre än 76 så kan man däremot hinka i en motor utan katt och certifikat...

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -08

Postat: tor 13 maj 2010, 23:28
av Hasse63
264 från 08 :D Vilken årmodel har du :?:

En B230 passar inte på den växellåda du har, så du måste byta lådan oxå. Ta motor och låda från 740 resten tar du från en bilskrot. Prata med dom på skroten för de vet vad du behöver och du talar om vad du har.

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -80

Postat: lör 15 maj 2010, 12:23
av ErikJo
Det är en -80 as , sifforna råka hamna i fel ordning ;)

Man måste väl inte reg bes. när man byter till en mindre motor eller? Man typar väl bara om den med den motorn direkt på besiktningen? varför måste man ha katalysator när det inte sitter orginal?

Jag tror inte du har riktigt rätt med de där me katalysatorn jag vet flera som har bytt motor i bilar nyare än 76 och det var bara att fara på besiktningen och det kostade 950 kr eller något sånt.

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -80

Postat: lör 15 maj 2010, 13:40
av ErikJo
och sedan en till fundering- Tändspolen saknades till v6 an funkar det att ta en tändspole från en b230 eller är det någon speciell till v6 an ?

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -80

Postat: lör 15 maj 2010, 13:49
av bensinskalle
ErikJo skrev:Det är en -80 as , sifforna råka hamna i fel ordning ;)

Man måste väl inte reg bes. när man byter till en mindre motor eller? Man typar väl bara om den med den motorn direkt på besiktningen? varför måste man ha katalysator när det inte sitter orginal?

Jag tror inte du har riktigt rätt med de där me katalysatorn jag vet flera som har bytt motor i bilar nyare än 76 och det var bara att fara på besiktningen och det kostade 950 kr eller något sånt.
I så fall har dom kommit igenom besiktningen på falska grunder. Oavsett om du minskar, eller ökar effekten så måste du byta till en motor med katalysator, annars måste du ha avgascertifikat på motorn om katt saknas

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -80

Postat: mån 17 maj 2010, 16:29
av ErikJo
Okej har du nån sida med riktig fakta om just det där så länka gärna =)

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -80

Postat: mån 17 maj 2010, 17:00
av Rådlös
Du skall nog vända dig direkt till Vägverket, eller Transportstyrelsen som det numera heter. Dom har mycket info på sin sida med Frågor och Svar, samt en Fråga oss-avdelning. Både på mail och telefon. Dom är alltså för att vara ett statligt verk, tämligen utåtriktade och kommunikativa.
Och eftersom det är dom som säger Ja eller Nej, den dagen du visar upp ditt projekt, så måste dom ju kunna ge direktiv i förväg på vad dom kräver eller inte.

Re: Motorbyte från V6 till b230A i 264 -80

Postat: sön 20 jun 2010, 20:22
av dalle76
hej hur gick det? är ju inte helt omöjligt att man hamnar i en liknande situation