Sida 1 av 2

Motorproblem B230F

Postat: tor 19 jan 2006, 07:36
av Ebbe
Hej alla forumanvändare, nu ska ni få nåt att bita i!
Håller på med kompisens 245 -88 med B230F. (Tändlägesgivare på svepet) Den startar bra och går sedan fint i tre-fyra minuter. Motorn går bra att varva och verkar helt normal. Sen börjar det: När man gasar händer inte mycket. Den vill inte varva upp går orent även på tomgång. Ibland smäller det på insugssidan. Försöker man köra med bilen så hoppar den fram! Finns ingen ork i motorn!
Har gjort "allt": Fördelarlock, rotor, stift, tändkablar, spole är bytta. Har även provat med annan tändmodul, LMM och box till sprutet. Bränsletrycket ligger på 2-3kg beroende på vacuumet.
Funderar nu på att riva ner insprutningen för att kolla spridarna. Suck!
Kom med några bra idéer!
Ebbe

Postat: tor 19 jan 2006, 08:16
av anp
Tätt avgassystem/katalysator?

Postat: tor 19 jan 2006, 09:35
av Ebbe
Tror inte det. I så fall skulle motorn ju inte gå bra när den var kall!

Postat: tor 19 jan 2006, 11:13
av anp
Ebbe skrev:Tror inte det. I så fall skulle motorn ju inte gå bra när den var kall!
Den kan bygga upp tryck, för att till slut kvävas mer eller mindre.
En bekant hade problem med vatten i sitt avgassystem, och vid liknande fråga svarade min lokala bilverkstad att katalysatorer ibland föll sönder och täpptes igen då avgaserna trycker på.

Postat: tor 19 jan 2006, 13:30
av Ebbe
Är snart benägen att prova alla förslag! Man borde väl känna om det inte kommer ut ordenligt med avgaser då? Ska känna med handen först!
Åker sen upp på smörjbryggan (i snöyran) och ser om jag kan dela på systemet före katten!
Det felet hade jag nog aldrig tänkt på!
Återkommer när jag testat!
Ebbe

Postat: tor 19 jan 2006, 21:08
av Sparkz
Man får nog sno ett avgasrör från en stena line om det ska ta minuter att fylla upp det...

Det låter mer som ett glapp någonstans. En dålig lödning i pumprelä eller avstörningsrelä (det svarta på kylvätskebehållaren) kanske?

Postat: fre 20 jan 2006, 09:09
av Ebbe
Körd upp bilen på smörjbryggan i går (den går ju i 5 minuter innan motorn börjar gå illa) och när motorn började gå ojämt så gasade jag några gånger och se där, katalysatorn lyste klarröd! Det borde betyda att det kommer oförbrännd luft/bensinblandning till katten där den sedan brinner upp?

Postat: fre 20 jan 2006, 14:07
av erikeriksson
Hej, kan det vara någon tempgivare till "någon styrbox" som inte "signalerar" rätt temperatur, och "systemet" tror att motorn är kall hela tiden?

Postat: fre 20 jan 2006, 14:57
av Ebbe
Är benägen att tro att du kommit på nåt där! Finns en givare i toppen som jag ska kolla så fort lappmöglet slutar ramla ner fråm ovan!

Postat: fre 20 jan 2006, 18:23
av Sparkz
3-4 minuter är precis vad det tar innan lambdasonden börjar fungera. Mät signalen, Låg = fet, hög = mager. Så ligger den hög hela tiden säger den till styrenheten att vräka på mer bränsle.