Sida 1 av 2
240 -82a. drar kylvatten. hål i toppen?
Postat: tis 17 jan 2006, 21:45
av mlindblom
hej. har en 240 82a GL. B23 motor (tror den heter så...?)
Iallafall, den drar kylarvatten (inga enorma mängder men ändå för mycket) och jag kan omöjligt hitta nånstans som de skulle läcka ut på. Så förmodligen läcker det väl innåt så att säga. Oljan ser o-k ut. så här har det vart bra länge åxå...
så till frågan, kan de va topplockspackningen som läcker eller rent av topplocket? i så fall kan de försvinna ut me avgaserna på nåt sätt så det inte kommer ner i oljetråget?
Några bra tips? har ingen lust att riva på fel ställen på kärran...så himla kul är det inte att mecka i minusgrader =)
Postat: ons 18 jan 2006, 07:18
av anp
Slangarna bakom topplocket kan läcka utan att du ser det, du kanske inte ens sett slangarna.
De går in i kupén genom torpedväggen, till värmepaketet.
Om motorn tar kylvatten, borde det märkas på avgaserna eller oljan tycker jag.
Känn även efter på undersidan av vattenpumpen, sitter ett skvallerhål där som avslöjar pumpens skick.
Är det blött där, är pumpen förmodligen på upphällningen, såvida du inte har spillt/stänkt vatten där nyligen.
Postat: ons 18 jan 2006, 08:28
av Ebbe
Bytte topp på en 245 -88 för några månader sen där korrosion orsakat hål så kylvattnet hamnade i ettans cylinder. Visst, slangar och även kylaren/v-pumpen kan läcka och det är ju bättre då det inte kräver så mycket jobb!
Ryker det onormalt mycket (vit rök) så kan du räkna med topp eller packningshaveri!
Kolla tändstiften. Läcker det in vatten i nåt förbränningsrum får stiftet där oftast lite annorlunda färg jämfört med dom andra.
Har du möjlighet att trycksätta systemet med luft? 0,5bar brukar räcka för att man ska se läckage.
Du kan även sätta en skiva för kylaren och låta motorn gå upp i temp strax
under röda markeringen på tempmätaren. På så vis får du upp trycket i systemet och kan se läckor som inte syns annars.
Ebbe
Postat: ons 18 jan 2006, 09:56
av mlindblom
får tacka för dom svaren. visst ryker den lite vitt men så här på vintern ryker ju allting ändå lite mer...?
ska kolla nogrannare på slangar och sånt sen får det väl rivas ner lite mer... :evil:
vad kostar en "ny" topp ca?
hur farligt är det att fortsätta köra lite med bilen även om det läcker lite? har varken tid eller möjlighet att börja riva skiten just nu...Men kan ju va lite kul att pilla också, aldrig haft isär nån motor så mycket så kan kanske bli intressant att riva lite :D kanske kan passa på att byta kamrem samtidgt...
Postat: ons 18 jan 2006, 10:12
av anp
Beror på vart du köper den.
Allt från gratis till oförskämda priser på en del skrotar.
En hel motor är annars ett billigt alternativ vid privatköp, typ 1000 kronor.
Tror jag har både en B21 och en B23 ståendes igaraget, B23an vet jag dock inget skick på, då kopplingen rasat på den bilen, så jag kunde inte provköra den.
Kanske även ett topplock gömmer sig någonstans.
Vart bor du?
Postat: ons 18 jan 2006, 19:18
av Arne
Kolla även packningen på insugningsröret, där kan det också läcka vatten. Ska du byta motor så satsa heller på en B230 istället för en B23 därför att du får bättre bränsleekonomi i en sådan.
Postat: ons 18 jan 2006, 22:40
av mlindblom
har bytt insugspackningen för nåt år sen så den borde va hel fortfarande...
tror jag gör så att jag river nångång när jag får tid och ser om jag hittar nåt fel som är trasigt...
kärran har bara gått 14000 så inbillar mig att motorn fortfarande är någorlunda fräsch.. kanske önsketänkande?
jag bor i göteborg
Postat: tor 19 jan 2006, 07:13
av anp
Göteborg, ja det var ju bara 50 mil fel då...
Bättre ekonomi i en B230 mot B23?
Kan inte säga att jag märkt någon skillnad i förbrukning mellan B21/23/230A motorerna.
Ej heller B21E motorn gick billigare än A motorn för mig.
Alla har stadigt legat på 1 liter per mil vid normal, blandad körning.
Postat: fre 20 jan 2006, 10:25
av volvopia
Jag kör en 745:a, 86:års modell. Har samma problem med att den drar in kylarvätska...nån stans i motoren :( Har frågat litt runt, och har hört att det kan vara så enkelt som att toppakningen måste bytas, så det blir nog det jag kommer att göra :)
Postat: lör 08 apr 2006, 22:12
av BOF
Om du fortfarande är intresserad så kan jag ge dig några tips.
1. Om det är topplockspackningen så märks det ofta genom att du har "fradga" i expansionskärlet när motorn körts varm och dragit ett tag.
Är det mycket så sprutar detta gärna ut så det är blött på huvens undersida när du stannat.
Det är också så att den oftast startar på ett par cylindrar, går ojämt ett litet tag och går sedan normalt.
2. Shunten för värmen sitter högt upp litet på vänster sida ovanför gaspedalen längst fram (alltså i kupen). Läcker den så rinner det och blir färgat, jag har för mig grönt, längs mittkonsolens sida och ned utmed främre vänstra durken . Du tar bort sidoskyddet från mittkonsolen ( där din sidas värme kommer ut), och viker ned mattan så ser du det. Det kommer snett uppifrån ovanför gaspedalen.
Golvet blir ju blött hela vägen också.
Jäkligt kladdigt att göra rent vill jag minnas.