Sida 1 av 2

Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88. ""FIXAT"

Postat: lör 24 apr 2010, 18:42
av gnestakalle
Bilen gick helt normalt innan min vintersemester men efter att jag kom tillbaka i Mars så vill inte bilen gå så bra längre.
Bilen startade normalt och allt tycktes frid och fröjd men när motorn började bli varm verkade det som om den inte längre fick brönsle, man kunde hålla den igång någon eller några minuter till genom att pumpa med gasen men då började även andra konstigheter uppträda, det verkade som om tändningen föll ur och kom tillbaka intermittent för emellanåt kom avgassmällar. Felkoden avlästes som 2-3-1 viket enligt boken (Haynes) blir "Systemet kompenserar för rik eller mager blandning.

Kan någon eller några möjligen hjälpa mig på traven lite. :???:

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: sön 25 apr 2010, 18:38
av erikeriksson
Hej, jag skulle gissa lambdasonden, men det kan säkert vara minst 10 andra saker.

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: mån 26 apr 2010, 00:31
av gnestakalle
erikeriksson skrev:Hej, jag skulle gissa lambdasonden, men det kan säkert vara minst 10 andra saker.
Tanken har fallit mig in. Vet du något om kvalitën på "Skruvat"s prylar, jag såg att dom har billiga lambasonder.

Det där med att det kan bero på mycket kan nog stämma, jag tittade i "Haynes" och såg att många bränsle/tändningsproblem kan bero på alla upptänkliga saker.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få.

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: mån 26 apr 2010, 09:51
av erikn
Kolla även tempgivaren. Det finns två, en till instrumentet (närmast fronten) och en till styrsystemet (närmast torpedväggen).
Citerar torbjorn på etanol.nu:
Tänk på att det finns två tempgivare som sitter inskruvade i vänster sida av toppen, den större med rundstiftskontakter (D-format kontaktdon, samma sort som Volvo använder t ex på spolarpumpar) används för tempmätaren och den mindre med flatstift (samma kontakttyp som på spridare) används för motorstyrsystemet.

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: mån 26 apr 2010, 14:03
av gnestakalle
erikn skrev:Kolla även tempgivaren. Det finns två, en till instrumentet (närmast fronten) och en till styrsystemet (närmast torpedväggen).
Citerar torbjorn på etanol.nu:
Tänk på att det finns två tempgivare som sitter inskruvade i vänster sida av toppen, den större med rundstiftskontakter (D-format kontaktdon, samma sort som Volvo använder t ex på spolarpumpar) används för tempmätaren och den mindre med flatstift (samma kontakttyp som på spridare) används för motorstyrsystemet.

Bra tips, tack för det.

Jag skall börja med att byta lambasonden men kan inte göra det förrän i helgen, återkommer med resultaten.

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: ons 28 apr 2010, 15:46
av gnestakalle
Mätte lite på lambasonden i dag. Kall mätte 2 Ohm och så varm jag kunde få den, 6 Ohm.
Enligt Haynes skall den mäta från 3 - 13 Ohm beroende på sondens temperatur.

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: fre 30 apr 2010, 01:31
av Sparkz
Mät signalen med motorn igång och varmkörd. Den svarta ensamma kabeln. När allt är riktigt ska den pendla mellan 0.1 - 0.8 Volt. ligger den still på 0,5 är sonden antagligen kass.
Den vanligaste orsaken till 231 är tjuvluft före gasspjället. Kolla den veckade slangen mellan luftmassemätaren och insuget. Pluskabeln från batteriet brukar skava hål på den. Ta loss och titta efter hål. Några varv eltape håller ett tag...

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: fre 30 apr 2010, 03:23
av gnestakalle
Sparkz skrev:Mät signalen med motorn igång och varmkörd. Den svarta ensamma kabeln. När allt är riktigt ska den pendla mellan 0.1 - 0.8 Volt. ligger den still på 0,5 är sonden antagligen kass.
Den vanligaste orsaken till 231 är tjuvluft före gasspjället. Kolla den veckade slangen mellan luftmassemätaren och insuget. Pluskabeln från batteriet brukar skava hål på den. Ta loss och titta efter hål. Några varv eltape håller ett tag...

Skall kolla det i dag eller i morgon.

Tack för tipsen. :)

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: lör 01 maj 2010, 17:12
av gnestakalle
Sparkz skrev:Mät signalen med motorn igång och varmkörd. Den svarta ensamma kabeln. När allt är riktigt ska den pendla mellan 0.1 - 0.8 Volt. ligger den still på 0,5 är sonden antagligen kass.
Den vanligaste orsaken till 231 är tjuvluft före gasspjället. Kolla den veckade slangen mellan luftmassemätaren och insuget. Pluskabeln från batteriet brukar skava hål på den. Ta loss och titta efter hål. Några varv eltape håller ett tag...

Nu har jag mätt lambdan och kollat slangen. Slangen var sönderskavd på exakt det vis som du trodde, lagat enligt förslag med eltape och nu gick motorn jämnare på tomgång samt att jag lyckades lura den att gå tills den kom upp till normal arbetstemperatur. Jag kopplade in mig på den svarta kabeln från lambdan för att mäta spänningen kontinuerligt.
Under de första minuterna läste jag av c:a 1.6 V sedan sjönk värdet snabbt till mellan 0.8 och 0.9 V. Efter det gick värdet långsamt nedåt med endast små variationer upp-ner när motorn började gå så dåligt att det var svårt att hålla igång den hade värdet sjunkit till 0.08 V. Motorn började gå ojämnt precis när värdet lambdan gick under 1 V och sedan får man lura den att fortsätta gå genom att gasa lite.

En annan fråga, skall det inte finnas en "check engine"-lampa och en lampa för lambdan på instrumentbrädan? :???:

Re: Problem med bränsleblandning (felkod 2-3-1)244 -88

Postat: mån 03 maj 2010, 20:50
av Sparkz
Så högt som 1,6 låter skumt... Om du mäter mot minuspolen på batteriet har du antagligen lite spänningsfall mellan minuspolen och motorn. Styrenheten är jordad på insuget, så jorda voltmetern där så får du samma signal som styrenheten "ser". Och titta över jordpunkterna lite.