Sida 1 av 3
240 88 ingen gnista
Postat: lör 24 apr 2010, 15:35
av volvo740gle87
hejsan!
har en 240 88 b230f som inte vill starta det som jag kollat är tändspolen,tändkablarna fördelarn,och en ny tändmodul provade även att sätta startkabel från batteriet till motorn men funka inte heller provade också att fila till jordflätan´och har även kollat säkringarna vad kan felet vara??????? :(
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: lör 24 apr 2010, 16:59
av Rådlös
Startar den inte alls, eller bara svårstartad?
Om det är det första alternativet, så bör du kolla nollägesgivaren, eller svänghjulsgivaren som den också kallas. (Den har fler namn, men det tar vi en annan gång). Själva givaren sitter näst intill oåtkomlig över svänghjulet, men det finns en kabel därifrån. Denna kabel har också en liten skarvdosa, en svart plastdosa med en "nål" som låsning, som sitter över ventilkåpan i bakkant på motorn. Ta isär skarvkontakten och mät på stiften där med en Ohmmeter. Det skall vara ungefär 200 Ohm. Kontakten brukar vara fylld med vaselin, och det är inget fel med det. Det är fuktskydd.
Detta är ett tips av många. Börja där.
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: lör 24 apr 2010, 17:29
av volvo740gle87
den är inte svårstartad den har ingen gnista alls alltså stendöd
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: lör 24 apr 2010, 19:07
av Rådlös
OK! Då är mitt tips nollägesgivaren.
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: lör 24 apr 2010, 21:35
av volvo740gle87
okej får kolla den imon men är det nån som vet hut många ohm det ska vara på tändspolen ?
skulle gärna vilja veta lite mer som man kan kolla upp typ som reläer och vart dom sitter osv.
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: lör 24 apr 2010, 22:36
av Rådlös
Tändspolen skall ha på primärlindningen, mellan stift 1 och stift 15, ca 2 Ohm och sekundärlindningen mellan stift 1 och uttaget till fördelaren ca 12 - 15 KOhm.
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: sön 25 apr 2010, 07:15
av erikeriksson
Hej, vill inte göra mig dum, men hur har du kollat "gnistan". Om det inte är gnista, kolla ALLA anslutningar och skarvar mellan alla givare och kopplingar.
Det kan inte var så att den inte får bränsle, kolla den "berömda" säkringen till bränslepumpen.
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: sön 25 apr 2010, 08:44
av Rådlös
Jag kan fylla på Erikerikssons tips, för det hamnar inom samma typ av fel, glappkontakt.
På insidan, i mitten av fördelarlocket sitter det ett litet fjäderbelastat kolstift. Detta stiftet har med fjäderns hjälp en förmåga att sprätta iväg och försvinna när man minst anar det. Om stiftet inte finns kvar kommer ingen gnista från tändspolen till rotorn och vidare till tändstiften. Motorn kommer aldrig att starta i den situationen.
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: sön 25 apr 2010, 11:26
av volvo740gle87
stiftet i fördelaren har jag kollat och det sitter kvar och ser bra ut och har även mätt upp nolllägesgivaren och det stämde där med och och kikat runt på kontakter också och sprutat 5-56 på dom men soppa säkringen har ju inget med gnistan att göra men tack för tipsen hittils ialf . men bilen betädde sig konstigt i vintras hackade o hade sig vet inte om det kan ha vart soppan elr nuvarande fel
Re: 240 88 ingen gnista
Postat: sön 25 apr 2010, 12:25
av Rådlös
Nu börjar det bli svårare om du har kollat så här långt och inte hittat något. Vilken version på insprutet har du? LH 2.2 eller LH 2.4? Om du har LH 2.4 får du kolla i diagnostikboxen och läsa felkoder där.
Om bilen går ryckigt ojämnt så kan det vara luftmassemätaren. Men det finns säkert andra fel som uppträder så också. Koppla ur LMM och gör några startförsök. Då är tanken så att motorn skall gå att köra i en sorts nödläge. Men den går inte så bra att du kan köra vidare utan problem.
Det finns mer jä****skap med nollägesgivaren. Den kan vara hel rent elektriskt, men jag vet ett fall där den hade lossnat från sitt fäste. Då ger den inte heller någon puls. Kolla med ficklampa och vad du mer har till reds att den sitter fast där den skall sitta. Om du kan få hjälp av någon assistent, så lossa kontakten igen och Ohmmät på stiften samtidigt som din assistent kör på startmotorn. Då skall du se om det blir någon puls.