Sida 1 av 1

Tändproblem B23

Postat: sön 11 apr 2010, 13:18
av volvo740ägare
Har bytt till en B23 motor från en 740 årsmodell 85 i min 240i.
På B23an satt det brytarlös tändning original, valde att inte använda den och plockade hela fördelarn från original motorn en B21a, på B21an satt det tändning med brytare. Funkar det inte att byta från ett brytarlöst system till ett system med brytare??
Bilen går som en kratta och är svårstartad.

Re: Tändproblem B23

Postat: sön 11 apr 2010, 15:03
av Rådlös
Jo, den går t.o.m. bättre med brytarlöst. Antingen köper du ett begagnat original elektroniskt på skroten, eller så köper du ett sådant här om du har pengar:
http://www.123ignition.se/

Re: Tändproblem B23

Postat: sön 11 apr 2010, 17:48
av Rådlös
Jaha, din beskrivning blev lite luddig. "På B23an satt det brytarlös tändning original, valde att inte använda den och plockade hela fördelarn från original motorn en B21a".
Annars är det väl så att B21A alltid hade brytarspetsar? Vad har du för motor nu? Förgasare eller insprut? Om insprut, vilket system? I vilken kondition var dom tänddelar, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, tändspole m.m. som du satte i motorn? Bara för att det är brytarlöst är det inte odödligt. Det kräver sitt underhåll det också även om det blir betydligt längre intervaller än med stenåldersbrytare. Du är väl medveten om att fördelaren skall smörjas en gång om året ungefär, med en tesked olja? Gäller alla fördelare.
Och hur är motorn i sig själv? Har du gjort t.ex. ett kompprov? Fungerar bränsletillförseln? Gör stargasprovet. Startar den på gas men inte på normalt sätt med bensin, så har du ett problem med bränsletillförseln. Startar den inte alls på startgas, kan du misstänka tändningen. Har du kollat tändinställningen, sitter fördelaren fast som den skall och i rätt läge?

Re: Tändproblem B23

Postat: sön 11 apr 2010, 18:00
av volvo740ägare
Rådlös skrev:Jaha, din beskrivning blev lite luddig. "På B23an satt det brytarlös tändning original, valde att inte använda den och plockade hela fördelarn från original motorn en B21a".
Annars är det väl så att B21A alltid hade brytarspetsar? Vad har du för motor nu? Förgasare eller insprut? Om insprut, vilket system? I vilken kondition var dom tänddelar, fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift, tändspole m.m. som du satte i motorn? Bara för att det är brytarlöst är det inte odödligt. Det kräver sitt underhåll det också även om det blir betydligt längre intervaller än med stenåldersbrytare. Du är väl medveten om att fördelaren skall smörjas en gång om året ungefär, med en tesked olja? Gäller alla fördelare.
Och hur är motorn i sig själv? Har du gjort t.ex. ett kompprov? Fungerar bränsletillförseln? Gör stargasprovet. Startar den på gas men inte på normalt sätt med bensin, så har du ett problem med bränsletillförseln. Startar den inte alls på startgas, kan du misstänka tändningen. Har du kollat tändinställningen, sitter fördelaren fast som den skall och i rätt läge?
Jag vet att beskrivningen inte blev så bra.
B21an hadde ju alltid brytarspetsar
Sitter en förgasare på B23an.
Fördelarlock, rotor och tändkablar är nya, har då inte varit några problem med tändspolen förut.
Den får då bensin som den ska och fördelaren sitter.

Re: Tändproblem B23

Postat: ons 14 apr 2010, 22:57
av Hasse63
varför inte använd b23ans fördelare. den är ju lätt att koppla in. rror du har kuggat fördelaren fel annars så ska den funka att byta.

Re: Tändproblem B23

Postat: lör 17 apr 2010, 19:36
av Arne
Till att börja med så motorn du tagit från en 740 -85 års modell är ingen B23 utan en B230. En B23 fördelare eller B21 fördelare har helt fel tändkurva till en B230. Åk på skroten och köp en fördelare, tändspole, tändmodul och kabelhärva från en B230A så har du en stående monterad fördelare som funkar. Du hittar detta för ett par hundralappar på skroten.

Re: Tändproblem B23

Postat: sön 25 apr 2010, 16:10
av volvo740ägare
Arne skrev:Till att börja med så motorn du tagit från en 740 -85 års modell är ingen B23 utan en B230. En B23 fördelare eller B21 fördelare har helt fel tändkurva till en B230. Åk på skroten och köp en fördelare, tändspole, tändmodul och kabelhärva från en B230A så har du en stående monterad fördelare som funkar. Du hittar detta för ett par hundralappar på skroten.

Kör då på fördelaren från B21an och det är då inga problem, den går hur fint som helst.