Sida 1 av 1
Justerskruv cambervinkel
Postat: tor 25 mar 2010, 13:20
av jesper13
Nån som vet var denna sitter? Meko art nr 10-MC212. kostar 586:-
min 440 1995 2.0 sliter insidan på VF däck nåt grymt. Även lite på Hf men inte alls lika mycket.
nån som kan berätta med om denna justerskruv för cambervinkeln?
tack på förhand
Re: Justerskruv cambervinkel
Postat: tor 25 mar 2010, 19:19
av Lazydogmic
Hej
Tittade i Haynes, som inte ger någon ledtråd, camber ej justerbar.
Gissar att 10-MC212 hittar sin plats vid dämparens nedre fäste.
Även felaktig toe och trötta fjädrar kan ge sådant däckslitage.
Du har väl kollat att ingen fjäder är av?
Re: Justerskruv cambervinkel
Postat: tor 25 mar 2010, 19:25
av rd350
Det är nog en skruv du ersätter orginalet med (övre skruven) denna skruv brukar vara lite klenare och excentrisk så du kan justera cambern.
Re: Justerskruv cambervinkel
Postat: tor 25 mar 2010, 20:00
av jesper13
övre skruven? av de två som håller spindeln och fjäderbenet ihop?
ingen fjäder av nu, dock är den högra fram ett varv kortare än den vänstra då den var av vid köp. Emellertid är det vänster fram som den sliter mest snett.
Re: Justerskruv cambervinkel
Postat: tor 25 mar 2010, 21:02
av rd350
Har ej sett skruven i fråga men en justerskruv till camber sätter du i den övre av de två. Fjäder brott är "sjuka" på dessa bilar ofta till följd av dålig fjäderbenslagringar. Toe in vinkeln är det som påverkar däckslitaget mest.
Re: Justerskruv cambervinkel
Postat: tor 25 mar 2010, 23:44
av Sotix
Varför inte ta in bilen till en verkstad som gör framvagnsinställning?
Finns 2 punkter på vardera däck, tror varje punkt kostade 250:- för mig ifall det behövdes justeras.
Dock var det yttersidan som slets mycket på min bil.
Visst, lata sidan. Men de är endå ett tips =)