Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#389773
Hej!

Jag har problem med min 1991 års 244.

Plötsligt så fungerar inte halvljus, varselljus eller bakljus alls när strömställaren vrids till läge 3 (närmast ratten). Helljuset tänds när jag drar helljusspaken bakåt, men helljuset stannar inte kvar. Blinkers och bromsljus fungerar dock.

På läge ett (närmast rutan) fungerar halvljuset och varselljuset och bakljuset. På läge två (rakt upp) fungerar varselljus och bakljus. Alltså är allt normalt på läge ett och två.

Åtgärder vidtagna: Har bytt säkring 7, som enligt någon tråd på detta forum skall ha något med lyset att göra. Har även identifierat en aluminiumburk nära batteriet som förmodligen innehåller ett relä till helljuset (då detta klickar när jag drar i helljusspaken).

Vad kan vara felet?

Tacksam för hjälp! (Det är fortfarande mörkt på natten i Skåne ;-) )
#438628
Jag har börjat rota inne i kupén till vänster om rattstången och försöker hitta nåt att titta på, men tiden rinner ut för kvällen så jag återupptar arbetet imorgon igen om vädret tillåter.

Jag har tittat på denna bilden: http://www.volvoturbo.net/rela.jpg och ska försöka hitta huvudljusreläet. Är det det reläet som kan tänkas ha 6-7 anslutningar och vara ett par centimeter långt?
#438680
Stegrelät sitter ute i motorrummet. Tag en assistent till hjälp, låt han/hon blinka med ljusspaken. Håll handen på alla misstänkta relän du ser, dock ett i taget. När du känner att det knäpper tydligt i ett relä, så har du kommit rätt. Detta är ett stegrelä.
Gnestakalles förslag är också gångbart. Undersök det.
#439201
Jo, stegreläet har jag funnit och bytt ut, men samma fel kvarstår tyvärr. Så nu återstår att hitta huvudljusreläet, om det nu finns något sådant, eller att byta ut själva strömställaren. Vilket verkar vara en ganska jobbig procedur, då den sitter lite bökigt bakom en massa plast.
#439381
Om du följer mitt råd är den där massa plasten inte svår!

vid strömställaren´har du en plast bit alldeles bredvid instument huset.

dra vredet rätt ut då får du en plast knopp i handen. vredet som sitter på strömställaren.

då tar du vredet åvan för och drar den rätt ut då har du den lilla knoppen i handen. Dimlyset till ljsuet i bland annat mitt konsolen och kombinationshuset.

Sedan mitt i mellan dessa har du dimljus kontakten sätt en liten plat mejsel och pilla ut den dra ur själva lampan och stick kontakten.

Sedan kan du pilla bort den där stor plast biten (den är bara ditt tryckt)

Då kan du på andra sidan kombinationshuset. mellan luftintaget och instrument huset sitter det två frykantiga plast bittar. dessa pillar man ut med en plat mejsel.

nu skall du finna fyra stjärn skruvar två på varje sida av instrument huset skruva ur dessa men nu får du ta dig lungt! för det sitter minst 3 kontakt stycken på baksidan av denna.

Dra ut kombinationshuset sakta! sedan drar du löst stick kontakterna skriva upp vart dom satt så blir det lättare sedan.

nu kan du försöka att ta los den stora mutern som sitter på strömställaren och dra den bakåt mot motorn så att säga!

ta och skriv upp vilken kabel med färg som satt vid vilket stift det står numer bredvid varje stift på strömställaren.

Pilla bort kablarna.

släng bort den gammla strömställaren

Montera den nya och skruva tbx det i om vänd ordning

Mvh volvoyamha

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]