Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
#389347
hej igen! är sugen på att köpa en till 240 med automatlåda någon som vet from vilken årsmodell som dom blev 4 stegade är liksom ett krav för bränsle förbrukningen!(och motorvarvet) Fanns det på förgasar modellerna? vill helst ha förgasare pga lätt mekat och minimalt med elektronik något lätt sätt att se vad det är för låda? Tack på förhand
av Rådlös
#389744
1980 kom fyrstegad, enligt Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240
Jag har haft en 1978 med automat BW55, och förgasare. Ingen bra kombination.
Tillägg: Förgasare är alltid sämre än insprutning, och du säger ju själv att bränsleekonomin är viktig. Då skall du välja insprut.
av Amarace
#389939
Wikipedia är inget att lita på, är en hel del fel där

4-stegs automat (AW70/71) kom till årsmodell 84, DL hade dock BW55 fortfarande då. Så ska du ha förgasare är det en GL du ska ha av årsmodell 84-86 (87 finns GL med både Insprutning och Förgasare, men då med en "krångligare" förgasare).

Min erfarenhet är att Förgasare är ingen hit med Automat om man vill ha human bränsleförbrukning, med K-jetronic insprutning går dom bra och relativt billigt, men med LH-jetronic 2.2 (87-88) så går dom inte alls lika billigt. Har aldrig testat 88b och nyare som har LH2.4 så dom vet jag inte.
av wexe
#390283
Jag skulle nog vilja säga att bästa altenativet är en med lh 2.4 och så ny som möjligt

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]