Sida 1 av 1
Motorproblem 360
Postat: lör 27 feb 2010, 21:53
av 360
Har en 360 - 88:a - med 200F motor som gått 16000 mil. När jag skulle starta den nu, var den svårstartad men gick igång. Lät först som den gick på 3 cylindrar, men efter ett par hundra meter så gick den rent. Efter ytterligare några hundra meter började den "bluddra" och tappa orken. Körde direkt hem och parkerade den och kände då lukten av bränd olja, men såg inget läckage vid motorn. Vad kan detta vara?
Re: Motorproblem 360
Postat: sön 28 feb 2010, 15:11
av 360
Försökte starta den idag och den tände till några gånger, men dog direkt. Kollade stiften och de var helt torra.
Re: Motorproblem 360
Postat: tis 09 mar 2010, 14:54
av Rådlös
Eftersom du har en F-modell, vet du om du har någor diadnosuttag? Vad säger det i så fall?
Re: Motorproblem 360
Postat: fre 12 mar 2010, 15:38
av 360
Skall kolla det. Men nu var jag ute och försökte få igång den - och den startade direkt. Vädret är nu torrt och soligt. Tidigare när jag prövat har det varit fuktigt. Fukt på/i tänddelar?
Tips om hur man tacklar det? Vilka delar och på vilket sätt?
Re: Motorproblem 360
Postat: mån 15 mar 2010, 10:20
av Rookkeer
360 skrev:Skall kolla det. Men nu var jag ute och försökte få igång den - och den startade direkt. Vädret är nu torrt och soligt. Tidigare när jag prövat har det varit fuktigt. Fukt på/i tänddelar?
Tips om hur man tacklar det? Vilka delar och på vilket sätt?
Kolla hur gummi ringen runt fördelarlocket ser ut, kolla gummit runt alla kablar
Det är väll vad man kan göra
Re: Motorproblem 360
Postat: mån 15 mar 2010, 12:11
av Rådlös
Tänddelar som fördelarlock, rotor och kablar har en begränsad livslängd. Likaså tändstift. Fel på detta är många gånger av sådan art att det inte syns utanpå när det krånglar. Det är i stället så att felen "stryper" tändgnistan så att den inte räcker till. Tändspolen som också ingår i systemet, om du har en "klassisk" modell som en ölburk med kablar på locket ungefär, går att mäta. Lossa kablarna och mät med en Ohmmeter. Primärlindningen mellan anslutning 1 och 15, skall vara omkring 2 Ohm. Sekundärlindningen, mellan tändkabeln och jord, skall vara betydligt högre. Omkring 10 - 15 kOhm.
Det är fullt i sin ordning att behöva byta sådana här delar ett par, tre gånger under bilens livslängd. Tändstift skall bytas betydligt oftare. Efter omkring 2000 mil.
Re: Motorproblem 360
Postat: fre 19 mar 2010, 16:32
av 360
Mätte upp tändspolen - och där var antagligen felet! Tack för hjälpen!