Sida 1 av 1

240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: tor 04 feb 2010, 22:52
av Annnan
Min pappa har en Volvo 240 -89 med B230F.

Vid "lagom kallt" väder så startar den inte - runt -5 - +5 grader ungefär. Är det kallare eller varmare så är det inga problem. Stoppar man in motorvärmaren så startar den dock, trots "lagom kallt" väder.
Den tänDer inte, men ibland kan det "poffa" när man släpper nyckeln. Har bytt tempgivaren till kallstartsanordningen.

Gissningar? Idéer? Lösningar? Förslag? :-)

Re: 240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: tor 04 feb 2010, 23:04
av Rådlös
Har du kollat tänddelarna? Fördelarlock, rotor, tändkablar, stift etc. etc.

Re: 240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: tor 04 feb 2010, 23:17
av Annnan
Rådlös skrev:Har du kollat tänddelarna? Fördelarlock, rotor, tändkablar, stift etc. etc.
Ja, allt utom kablar. Men då andra sidan så funkar det ju utmärkt om det är kallare eller varmare....

Re: 240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: fre 05 feb 2010, 14:28
av Annnan
Fler förslag?

Re: 240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: fre 05 feb 2010, 19:58
av bensinskalle
Kolla gärna gnistan på alla stiften, kan ju vara glapp eller något annat som saboterar.

Är gnistan ok så gör du ett startförsök, och sedan tar du ur tändstiften och kollar på dom. Är dom torra/ vita kommer inte bensinen som den ska. Är stiften svarta/ blöta kommer de fram för mycket bensin.

VId något av dom här två så är det ju nåt fel på insprutet, och då är det bara att leta fel. Kommer inte själv på vad det skulle kunna tänkas vara ;)

Re: 240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: fre 05 feb 2010, 22:29
av Annnan
bensinskalle skrev:Kolla gärna gnistan på alla stiften, kan ju vara glapp eller något annat som saboterar.

Är gnistan ok så gör du ett startförsök, och sedan tar du ur tändstiften och kollar på dom. Är dom torra/ vita kommer inte bensinen som den ska. Är stiften svarta/ blöta kommer de fram för mycket bensin.

VId något av dom här två så är det ju nåt fel på insprutet, och då är det bara att leta fel. Kommer inte själv på vad det skulle kunna tänkas vara ;)
Men frågan återstår ju - varför bara när det är en viss temperatur?

Bilen får bensin. Lagom bensin också.. Enligt Volvo så "går det inte" att sura ner bilen då bränsletillförseln stängd av vid misslyckat startförsök, men visst finns risken.

Bilen startade inte igår och inte på hela dagen idag. Dock startade den tillslut efter 2 timmars försök idag på kvällen. Plötsligt så började den tända lite, sen mer o mer o tillslut small den igång.. men den ville inte riktigt gå utan dog gång på gång, men sen så gick den. Mycket konstigt....

Re: 240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: fre 05 feb 2010, 23:18
av Rådlös
Det är inte bara temperaturen som påverkar. Luftfuktigheten kan spöka också, och den är ju lite mer påtaglig i temperaturer omkring noll. Har du då någon brist i tändsystemet, så visar det sig speciellt i fukt. Du säger att du har kollat tänddelar. Kollat hur? Ett fördelarlock till exempel, kan se normalt och friskt ut, trots att det har hängt med i några år. Men om det utsätts för "stress" kan det vara en katastrof för bilens tändsystem. Har du fått några felkoder och läst av dom? Tändsystemet och dess ingående delar har en begränsad livslängd.
När du får igång motorn, kör till ett mörkt ställe och låt motorn snurra. Ta med dig en duschspruta/blomspruta med vatten i. Släck alla lampor. Spreja lite vattendimma över tändkablar och fördelare. Berätta resultatet för oss.

Re: 240 som inte startar vid "lagom kallt" väder

Postat: fre 05 feb 2010, 23:52
av Annnan
Rådlös skrev:Det är inte bara temperaturen som påverkar. Luftfuktigheten kan spöka också, och den är ju lite mer påtaglig i temperaturer omkring noll. Har du då någon brist i tändsystemet, så visar det sig speciellt i fukt. Du säger att du har kollat tänddelar. Kollat hur? Ett fördelarlock till exempel, kan se normalt och friskt ut, trots att det har hängt med i några år. Men om det utsätts för "stress" kan det vara en katastrof för bilens tändsystem. Har du fått några felkoder och läst av dom? Tändsystemet och dess ingående delar har en begränsad livslängd.
När du får igång motorn, kör till ett mörkt ställe och låt motorn snurra. Ta med dig en duschspruta/blomspruta med vatten i. Släck alla lampor. Spreja lite vattendimma över tändkablar och fördelare. Berätta resultatet för oss.
Fukt har vi funderat över.. men fukt kan ju finnas överallt, varsomhelst. Fördelarlocket, rotor, tändkablar (idag) är bytt. Det finns inga felkoder i systemet.

Intressant felsökning - ska försöka fixa det! Idiotbilen står kvar nere i Sthlm (pappa jobbar där i veckorna) nu eftersom den inte riktigt ville. Men jag återkommer med resultatet senare!