Sida 1 av 1

242:a som inte startar efter byte av tändkablar etc.

Postat: tor 28 jan 2010, 21:27
av Annnan
Har en Volvo 242 -84 med en B21A i.

Häromdagen bytte vi tändkablar, fördelare och rotor - sen ville bilen inte starta... Vad fan är problemet?! :-)

Får ingen gnista alls.
Testade att byta tillbaka till alla gamla grejer, men det hjälpte icke.

Re: 242:a som inte startar efter byte av tändkablar etc.

Postat: tor 28 jan 2010, 22:19
av rd350
Hej! Har du ström till spolen? Om inte kolla förkopplingsmotståndet vid höger hjulhus, brukar bli glapp i kabelskorna där. Ett annat alternativ är att du satt något fel om bilen gick innan bytet.

Re: 242:a som inte startar efter byte av tändkablar etc.

Postat: tor 28 jan 2010, 22:28
av Annnan
rd350 skrev:Hej! Har du ström till spolen? Om inte kolla förkopplingsmotståndet vid höger hjulhus, brukar bli glapp i kabelskorna där. Ett annat alternativ är att du satt något fel om bilen gick innan bytet.
Yepp, det finns ström till spolen. Ska kika på förkopplingsmotståndet imorgon.. nåt kanske gick isär när man ryckte tändkablarna, kan det vara möjligt?

Jajo, bilen gick innan bytet men vi har kollat allt och det verkar sitta som det ska.

Re: 242:a som inte startar efter byte av tändkablar etc.

Postat: fre 29 jan 2010, 13:23
av Annnan
Fler kommentarer eller förslag? :-) Så vi har lite olika att göra i eftermiddag, hehe

Re: 242:a som inte startar efter byte av tändkablar etc.

Postat: fre 29 jan 2010, 16:26
av Rådlös
Du kan ju t.ex. mäta på tändspolen. Ohmmät mellan flatstift 1 och 15, primärlindningen. Den skall vara omkring 2 Ohm. Sekundärlindningen, mellan uttaget på "toppen" och stift 1, skall vara på 8 - 11 kOhm. Detta kan ju variera med olika tändspolar, men se det som riktvärden. Motståndet i ett eventuellt förkopplingsmotstånd saknar jag för tillfälle klara uppgifter på, men det rör sig om tämligen få Ohm, kanske 2 - 6 Ohm eller något liknande.
Och du Ohmmäter naturligtvis med tändningen frånslagen.
En förtretlighet som ofta uppstår när man öppnar tändsystemet är att kontaktstiftet inne i fördelarlocket, ett fjäderbelastat kolstift, sprätter iväg och försvinner. Då kommer aldrig gnistan över från tändspolen till fördelararmen, och ingen gnista syns på tändstiften.

Re: 242:a som inte startar efter byte av tändkablar etc.

Postat: fre 29 jan 2010, 20:15
av rd350
Hej igen! Har du rätt brytaravstånd? (0.4) inget skit på brytarna, torka med papper. ordentlig jord i brytarna sätt en provlampa på brytarna och kolla ( kabeln som kommer från spolen till brytaren ska jorda med brytaren stängd), kolla gnistan vid spolen, kolla så du fått rätt kablar som verkligen får kontakt i spolen! Börja med att kolla så brytarna jordar det är hetaste tipset!

Re: 242:a som inte startar efter byte av tändkablar etc.

Postat: fre 29 jan 2010, 20:20
av Annnan
Bilen rullar!! Vet inte riktigt varför.. lossade massa kontakter o satt tillbaka dom igen, sen startade den på 2 röda! :-)