Sida 1 av 1
Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 14:57
av minix
Hejsan! köpte en bil av en polare som inte funka. Nu är det så att bilen startar å går bra, något trimmad typ men de är inte de väsentliga. Elen som funkar är bakljus, hel/halvljus, mätarhuset lyser helt cp å helljus rutan lyser när de e hel å på halv lyser blinkers pilarna. ingen inredningsbelysning fungerar, el-hissar - torkare - spolarmunstycken fungerar inte. Taklampa-Bakluckslampa-motorlampan funkar också. Helt knasigt. jag har ström över säkringarna i bilen, och glassäkringen på 25A är också hel... Snäll hjäälp mig !! är as nöjd med bilen förutom elen

har gjort ganska mycket på den:P
tack på förhand!!
Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 15:27
av Rådlös
Det hörs tydligt att någon har kopplat efter eget tycke och önskemål.
Du bör börja med att skaffa ett kopplingsschema för bilen. Vilken årsmodell är det? I Volvos blå GDS-bok finns schemor för årgångarna 75 -86. Den boken kan du söka på Tradera/Blocket eller antikvariat. Vissa volvoklubbar kan också förmedla den.
När du sedan har ett gällande schema så går du igenom krets för krets. Alltså börja t.ex. med det som ligger på säkring 1, sedan går du vidare uppåt. Alla lösa sladdar, eller sladdar som uppenbarligen sitter fel, märker du med något snillrikt system så att du hittar rätt med kabeln sedan.
Förutom kopplingsschemat är en bra multimeter en god investering.
Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 16:12
av minix
Rådlös skrev:Det hörs tydligt att någon har kopplat efter eget tycke och önskemål.
Du bör börja med att skaffa ett kopplingsschema för bilen. Vilken årsmodell är det? I Volvos blå GDS-bok finns schemor för årgångarna 75 -86. Den boken kan du söka på Tradera/Blocket eller antikvariat. Vissa volvoklubbar kan också förmedla den.
När du sedan har ett gällande schema så går du igenom krets för krets. Alltså börja t.ex. med det som ligger på säkring 1, sedan går du vidare uppåt. Alla lösa sladdar, eller sladdar som uppenbarligen sitter fel, märker du med något snillrikt system så att du hittar rätt med kabeln sedan.
Förutom kopplingsschemat är en bra multimeter en god investering.
De är en 88a:) jora multimeter har jag :)
Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 17:19
av Rådlös
Då sprack det förslaget med GDS-boken. Då får du söka schemat på något annat sätt. Det finns naturligvis någonstans, men var?
Och kom ihåg, färgmärkningarpå kablar i äldre bilar och kopplingsschemor är inget att lita blint på. Ring ut själv så att du är 100% säker på kabeln.
Och tänk också på att det finns -88a och 88b av årsmodell 1988. 88b kom ungefär mitt i serien med annat insprutningssystem. Eller tidig och sen, brukar det ibland heta. Det kan skilja en hel del.
Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 17:41
av minix
Rådlös skrev:Då sprack det förslaget med GDS-boken. Då får du söka schemat på något annat sätt. Det finns naturligvis någonstans, men var?
Och kom ihåg, färgmärkningarpå kablar i äldre bilar och kopplingsschemor är inget att lita blint på. Ring ut själv så att du är 100% säker på kabeln.
Och tänk också på att det finns -88a och 88b av årsmodell 1988. 88b kom ungefär mitt i serien med annat insprutningssystem. Eller tidig och sen, brukar det ibland heta. Det kan skilja en hel del.
oj de visste jag inte, vet iaf att jag har el-hissar , hi-jackers och sådant.. Jag tänkte om jag går igenom säkring för säkring? följer upp hela säkringens krets ifall de ens går tror du man hittar något fel då? Känns som den "läcker" ström för batteriet laddar ur sig lite har testat med 2 st
Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 19:37
av Rådlös
Njaa.. Tillbehör som elhissar och annat var oftast beställningsvara när bilen monterades, så det går inte att årsbestämma bilen efter det. Det gick att beställa sådan utrustning till alla modeller. Bilar byggs sedan många år på beställning. Fabrikerna anser sig inte ha råd att bygga bilar som hyllvara.
Om du har strömläckage så är det ännu ett fel på din bil. Om allt är rätt kopplat och du inte har något jordfel, så skall du inte ha några problem. Men om någon har kopplat in och ur olika enheter, så kan det lätt bli fel om "kopplaren" är oerfaren eller mindre nogräknad. Då ligger det också nära till hands att någon enhet får en backström när den inte skulle ha det. Alltså när nyckeln är ur tändningslåset.
En säker metod att bestämma om du har en 88a eller 88b, är att se om du har ett diagnosuttag. Det sitter en svart plastdosa vid vänster fjäderben i motorrummet. På dosan, som går att öppna sitter det en liten sladdstump. Den kopplar man in när man vill läsa av felkoder.
Har du detta, så har du en 88b och även styrdatorsystemet LH 2.4. Annars har du LH 2.2. (Utan diagnosuttag och 88a). Men detta inbillar jag mig är viktigt att veta om du lyckas hitta ett kopplingsschema.
Så att lampor lyser när dom inte skall det, och tvärtom, beror säkert på felkoppling. Naturligtvis kan även jordfel ställa till sådant här, men det är ju också en sorts kopplingsfel, utebliven koppling.
Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 22:18
av minix
Jag tror jag har den utan felkods läsning för det har jag på min kombi som min bror visade mig. Ja alltså det är ju någon som måste ha pillat på elen för det går t.ex. en extra kabel från plus på batteriet som inte är orginal. Det jag tänkte på om jag inte får tag i el-schema går det att ta en säkring i taget och fullfölja kretsen? tror ni man hittar något fel på det? Torkarna gick en bit idag sen vet ja inte om batteriet vart för klent eller inte men det verkar lite konstigt..
Har ni något tips på hur jag ska göra? För jag gillar verkligen bilen annars!:) jag läser EL i skolan så lite el kan jag om hur det ska vara och så men jag inte någon proffs bil meck..

Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: sön 24 jan 2010, 23:55
av Rådlös
Du bör ha ett schema vid felsökning, även om du lokaliserar varje säkrings förbrukare. En krets kan ju grena upp sig på ett flertal funktioner och du vet inte var alla sitter. Dessutom kan det vara skarvplintar som förvillar.
Den där extrasladden på batteriet låter ju misstänkt som strömläcka. Vet du vart den går? Vad händer om du tar bort den?
Schema finns naturligtvis. Det gäller bara att hitta dom. Börja att leta i en verkstadshandbok som gäller för din bil. En sådan bok har du nytta av i andra sammanhang också.
Re: Elen strulig på "ny"bil
Postat: mån 25 jan 2010, 09:23
av minix
Rådlös skrev:Du bör ha ett schema vid felsökning, även om du lokaliserar varje säkrings förbrukare. En krets kan ju grena upp sig på ett flertal funktioner och du vet inte var alla sitter. Dessutom kan det vara skarvplintar som förvillar.
Den där extrasladden på batteriet låter ju misstänkt som strömläcka. Vet du vart den går? Vad händer om du tar bort den?
Schema finns naturligtvis. Det gäller bara att hitta dom. Börja att leta i en verkstadshandbok som gäller för din bil. En sådan bok har du nytta av i andra sammanhang också.
Nej ingen aning om vart den går.. Jo får nog ta å införskaffa mig en sådan. Jag har någon service bok eller verkstads bok vet inte vilken ska ta å kolla på det idag.