Sida 1 av 1

CO-halt och tändning

Postat: fre 05 mar 2004, 09:35
av Henrik
Jag har en 345 -84. Den besiktigades med för hög CO-halt.
Finns det en justerskruv för CO-halten på denna bil?
Var sitter den? Grundinställning?
Har även problem med tändningen. Felet yttrar sig genom att motorn dör och gnista uteblir. Ström finns fram till tändenheten. Vad och hur ska man felsöka? Mkt tacksam för svar och tips.

/Henrik

Postat: lör 06 mar 2004, 10:26
av Gäst
Det finns en inställningsskruv där man ställer in CO-halten...besikningsgubbarna brukar ha koll på vart den ligger och även skruva på den (om dom är sjysta). Men ett bra tips om man ligger på gränsen är att tok varva motorn innan du kör in i besiktningshallen...brukar faktiskt räcka. När CO-halten börjar variera så är troligen förgasar nålen slut och behöver bytas ut.

Och ditt andra problem så hade jag faktiskt ett liknande fel på min 240. Det var glapp i anslutningarna till ett relä...jag tror att det var laddnings relä. Bilen gick hur bra som helst i flera dagar för att sedan helt plötsligt bara DÖ. Lika plösligt så kunde man få igång den och köra som vanligt i några dagar igen. Reläet satt på vänster sida (när du står framför bilen) vid motorhuvs gångjärnet.

Postat: sön 07 mar 2004, 22:23
av Gäst
...glömde

Det var kabeln från tändspolen till reläet som glappade.