240 -88 B20 behöver hjälp, fryser?
Postat: mån 18 jan 2010, 22:29
Hej! Är väldigt långt ifrån en expert på bilar men av någon anledning ligger det inte högar med pengar hemma som jag vill ge till mekaniker och så borde man utöva GDS (gör-det-själv), för att lära sig. Har dock inte tummen mitt i handen.
Har en Volvo (uppenbarligen) 240 -88 med en B20 motor. Tror jag den hette iaf, kan gå ner å titta igen om det låter helt stört. Den har betett sig mycket underligt nu när kylan slog till. Förut, innan kylan sen ett tag tillbaka, dog motorn vid urkoppling och deacceleration, t.ex. vid röljus, men startade glatt direkt igen när man vred på tändningen, detta gör den sporadiskt fortfarande. En slags tidig start-stopp funktion, dock aningens irriterande.
Sen, en kylslagen dag så startade den inte alls, den hostade igång lite då å då men startade aldrig. En vis granne sa att den behöver lite k-sprit i tanken, sagt och gjort. Har haft problem med rotor och rotorhus (eller vad det heter) som får beläggning så bytte dom också. Med lite hjälp och ett par varv på startmotorn så gick den igång. Startade några gånger efter det men sen va det tillbaka. Fortfarande ca. -18 grader ute. Har, tycker iaf jag, haft i så mycket k-sprit i tanken det står på förpackningen att man ska ha att det borde räcka. Men läste någonstans att man ska höra ett surr från vänster bakaxel när man vrider på tändningen då bränslepumpen drar igång, vilket jag inte gjorde. Tänkte att det va den som pajat, och bytte bränslepumpsrelät som jag läst pajar ofta. Nu, 15 grader varmare, startar den dock plötsligt igen, men hör fortfarande inget bränslepumpsljud. Gjorde reläbytet susen eller är bilen bara allergisk mot kyla under -5? Måste man köpa på sig ett lager av k-sprit för att kirra en köldknäpp eller har kanske kylan inget med saken att göra? Ska det surra från vänster bakaxel?
Mycket tacksam för svar!
Har en Volvo (uppenbarligen) 240 -88 med en B20 motor. Tror jag den hette iaf, kan gå ner å titta igen om det låter helt stört. Den har betett sig mycket underligt nu när kylan slog till. Förut, innan kylan sen ett tag tillbaka, dog motorn vid urkoppling och deacceleration, t.ex. vid röljus, men startade glatt direkt igen när man vred på tändningen, detta gör den sporadiskt fortfarande. En slags tidig start-stopp funktion, dock aningens irriterande.
Sen, en kylslagen dag så startade den inte alls, den hostade igång lite då å då men startade aldrig. En vis granne sa att den behöver lite k-sprit i tanken, sagt och gjort. Har haft problem med rotor och rotorhus (eller vad det heter) som får beläggning så bytte dom också. Med lite hjälp och ett par varv på startmotorn så gick den igång. Startade några gånger efter det men sen va det tillbaka. Fortfarande ca. -18 grader ute. Har, tycker iaf jag, haft i så mycket k-sprit i tanken det står på förpackningen att man ska ha att det borde räcka. Men läste någonstans att man ska höra ett surr från vänster bakaxel när man vrider på tändningen då bränslepumpen drar igång, vilket jag inte gjorde. Tänkte att det va den som pajat, och bytte bränslepumpsrelät som jag läst pajar ofta. Nu, 15 grader varmare, startar den dock plötsligt igen, men hör fortfarande inget bränslepumpsljud. Gjorde reläbytet susen eller är bilen bara allergisk mot kyla under -5? Måste man köpa på sig ett lager av k-sprit för att kirra en köldknäpp eller har kanske kylan inget med saken att göra? Ska det surra från vänster bakaxel?
Mycket tacksam för svar!