Sida 1 av 2
BAKAXELBYTE 240
Postat: sön 27 dec 2009, 23:28
av volvo740ägare
Hej
Har en 240 -77a, sitter en B21 med en fyrväxlad låda i den.
Är ute efter att få ner varven på bilen och har därför funderat på att byta bakaxel i den.
Vad ska jag byta till för bakaxel för att få ner varven på bilen??
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: mån 28 dec 2009, 00:14
av volvojonas
mindre jobb om du hänger på en m46 låda dvs överväxellåda :)
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: mån 28 dec 2009, 01:13
av DjJoakim
den med lägre utväxling såklart ;)
1030 är lägre och 1031 är högre ( tror jag )
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: mån 28 dec 2009, 18:45
av Amarace
DjJoakim skrev:den med lägre utväxling såklart ;)
1030 är lägre och 1031 är högre ( tror jag )
1030 eller 1031 har inget alls med utväxlingen att göra, det är bara benämningen på två bakaxlar med lite olika innanmäte.
Det går inte att säga att du ska ta en bakaxel från en viss årsmodell, du måste ändå kolla utväxlingen på den för att veta, står på en fastklistrad lapp på vänster bakaxelrör eller nitad på höger sida av huset.
Men så låg numerisk utväxling som möjligt, desto lägre varvtal på motorn i samma fart.
Men jag säger som "volvojonas", sätt dit endera en M46 (överväxel) eller en M47 (femväxlad) istället för att byta bakaxel.
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: tis 29 dec 2009, 13:10
av DjJoakim
1030 och 1031 har väl annan utväxling?
det står så i volvoboken..
Kopierat från volvo 240 boken :
1030 : 3,54 3,73 3,91 4,10 4,30
1031 : 3,15 3, 31 3,54 3,73 3,91
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: tis 29 dec 2009, 19:30
av Amarace
DjJoakim skrev:1030 och 1031 har väl annan utväxling?
det står så i volvoboken..
Kopierat från volvo 240 boken :
1030 : 3,54 3,73 3,91 4,10 4,30
1031 : 3,15 3, 31 3,54 3,73 3,91
I vissa fall ja, 4.3:1 fanns aldrig i Sverige först och främst, 4,1:1 fanns bara 75-76, 3,15:1 satt endast 1984 på DL med fyrväxlad låda, och 3,31:1 sitter endast på DL med fyrväxlad låda 85 och nyare.
Sen ä ju dom 3 vanligaste utväxlingarna samma i bägge.
Man kan ju inte säga att 1030 har en utväxling och 1031 har en annan då????
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: tis 29 dec 2009, 19:32
av DjJoakim
jag har en 1031 på en 240 från 89 och på min polares 245 sitter det en 1030.
Så man kan säga att dom visst finns i sverige och på nyare modeller.
1030 och 1031 är olika utväxlingar
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: tis 29 dec 2009, 21:21
av Amarace
DjJoakim skrev:jag har en 1031 på en 240 från 89 och på min polares 245 sitter det en 1030.
Så man kan säga att dom visst finns i sverige och på nyare modeller.
1030 och 1031 är olika utväxlingar
Läs vad jag skriver!
Jag skrev:"4.3:1 fanns aldrig i Sverige först och främst", har aldrig påstått att inte 1031 fanns i Sverige, utan utväxlingen 4,3:1. Det var utväxlingarna jag påpekade när dom fanns och på vilka modeller (dom mer udda alltså)
1030 och 1031 har fortfarande inget alls med utväxling att göra, det är två olika bakaxlar (eller rättare sagt lite olika innanmäte vilket jag inte går djupare in på) varav 1031 är den starkare modellen.
Precis som M30 och M31 på 140 och 164.
Du kan nog diskutera detta i evighet då jag vet vad jag talar om.
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: tis 29 dec 2009, 21:58
av Redlös
Iom att du har en 77:a, är du helt hundra på att det är en B21? Jag skulle kunna tänka mig att du har en B19 nämligen. Den satt i "L" modellen 77-78. Det enda jag kan råda dig till isf är att skruva upp radion för att dränka motorljudet. Den motorn orkar inte med nån annan utväxling, inte heller overdrive. Jag la i en sån motor i en 240 med original B21+od (nej, lådan var inte original..). Orkar ingenting i hastigheter över 80, knappt på fyran och definitivt inte på od:n. B19 har högsta möjliga utväxling på bakaxeln för att inte upplevas så trött som den egentligen är. Detta tog jag såklart reda på efter bytet... Du råkar ju ut för samma sak som jag om du byter låda eller axel, fast tvärtom!
Re: BAKAXELBYTE 240
Postat: mån 04 jan 2010, 13:58
av volvo740ägare
Redlös skrev:Iom att du har en 77:a, är du helt hundra på att det är en B21? Jag skulle kunna tänka mig att du har en B19 nämligen. Den satt i "L" modellen 77-78. Det enda jag kan råda dig till isf är att skruva upp radion för att dränka motorljudet. Den motorn orkar inte med nån annan utväxling, inte heller overdrive. Jag la i en sån motor i en 240 med original B21+od (nej, lådan var inte original..). Orkar ingenting i hastigheter över 80, knappt på fyran och definitivt inte på od:n. B19 har högsta möjliga utväxling på bakaxeln för att inte upplevas så trött som den egentligen är. Detta tog jag såklart reda på efter bytet... Du råkar ju ut för samma sak som jag om du byter låda eller axel, fast tvärtom!
Halloj där.
Är inte min första 240 så ja, jag är helt hundra på att det är en B21A i den.