Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gösen360
#22181
hejsan

Har en sportig 360 från 88 som rullat <5000mil. En konstig sak hände nyligen som någon kanske har svar på. Under körning dog plötsligt allting - el, motor. Rullade av vägen och prövade att starta några gånger och efter ett tag fungerade den. Batteripolerna är sjyssta.

Har sedan fungerat ett tag men dog helt igår. Vid tänding snurrar startmotorn men inga lampor eller liknande fungerar. En säkring har gått (ej kollat var den går - men den är röd).

Ska byta den, men kan det vara något annat? Om batteriets jord inte är ordentligt ansluten snurrar startmotorn ändå? Prövade med startkablar och start i nerförsbacke, ingendera fungerade.

Har också hört rykten om att en trasig lampa i styrhytten har laddat ur ett batteri. Lampan i min styrhytt fungerar inte heller - kan det på något mystiskt sätt ha påverkat batteri el motsv.?

/ej så praktiske göran
av devist8or
#28542
Hej

Kolla säkringen först, om det fortfarande inte fungerar kan du testa att byta reläet som sitter i en bunt gula kablar inne under ratten, vet ej om det är samma på 360 men på min 340 var det det reläet som spökade. Och den visade samma symptom, med att den bara dog, och inte går att starta
av gösen360
#28623
Hej

Tackar för tipset. Har hittat felet redan (men ej avslutat inlägget). Det satt inne i säkringsdosan. Vatten hade läckt in och två kontakter hade delvis smält och orsakade överslag lite sporadiskt. Var delvis kopplat till användande av blinkers, men kunde utlösas lite närsomhelt vilket då orsakade i att allt dog.

De gamla säkringsdosorna görs inte längre till 360 årsmodell 88. De är dessutom helgjutna och går inte att öppna och mecka med särskilt enkelt. Så ni som sitter på gamla sådana stående ute - ta in de och spara! De behövs, men kommer att gå sönder om de står ute då de läcker.
Startmotor byte

Om bilen bara har gått 11000 mil så ka[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]