Sida 1 av 2

Elfel - instrumenttavla + laddning.

Postat: tis 29 nov 2005, 01:52
av grappo
Jag köpte en 240 GL, årsmodell -88 för 5 veckor sedan. Första veckorna fungerade den utmärkt. När sedan vintern slog till började den dock att krångla.
Det första jag upptäckte var att vid vissa starter vägrade hastighetsmätare, tempmätare samt tankmätare att fungera. Några dagar därefter upptäckte jag att även laddningen till batteriet la av ibland.
Jag gjorde en felsökning och upptäckte att laddningsregulatorn var dålig, och bytte ut denna. Under felsökningen passade jag även på att rengöra jordningspunkten vid batteriet.
Trots mina reparationsförsök kvarstår felen. Finns det någon som har några tips på hur jag bör gå vidare?

Postat: tor 06 dec 2007, 01:02
av AG
Jag har en 240 GLE -90 med samma fel. Allt utom belysningen i instrumentpanelen slocknar plötsligt. Tidigare har allt hoppat igång igen efter en klapp ovanpå panelen men igår på väg hem från jobbet funkade inte det och det var först då jag upptäckte att laddningen till batteriet lägger av samtidigt. Någonting är ju tydligen glappt bakom instumenten.
Finns det något där som går att kolla själv (om man inte är elektronikingenjör) eller är det bara att lämna in bilen på verkstan och hoppas att de kan lösa det?
Anders

Tändningslåset

Postat: tor 06 dec 2007, 01:09
av NickeGubben
Rucka på tändningsnyckeln.
ger en 2:a på besiktningen.

Kontaktstycket kan också hålla på att lossna.

Postat: tor 06 dec 2007, 09:43
av Sparkz
Gör rent i säkrningshållaren. Gamla porslinssäkringar, alltid dålig kontakt...

Postat: tor 06 dec 2007, 23:23
av Udenius
Har haft liknande problem med min kärra, samt en massa andra elproblem (bland annat säkringar som smälter, dvs. deformeras i formen). Filade upp centralen så löste sig problemen, tyvärr återkommer det snabbt när det väl börjat. Har köpt en ny central igår som skall in i helgen, det blir skönt.

// Andreas

Postat: tor 06 dec 2007, 23:55
av AG
Jag har provat att rucka på nyckeln och lossat och satt tillbaka kontaktstycket men det händer ingenting. Jag har också kollat att säkringarna har kontakt.
Jag har inte bytt laddningsregulatorn eller gjort något med generatorn men om felet sitter där borde väl batterilampan lysa, eller?

Postat: fre 07 dec 2007, 03:28
av NickeGubben
AG skrev:Jag har provat att rucka på nyckeln och lossat och satt tillbaka kontaktstycket men det händer ingenting. Jag har också kollat att säkringarna har kontakt.
Jag har inte bytt laddningsregulatorn eller gjort något med generatorn men om felet sitter där borde väl batterilampan lysa, eller?
Om nyckel hänger sej så brukar inte instrumenten funka och inte fläkten.
Laddningen är separat, laddningslampan och dom flesta andra lamporna ger 'startström' genom att dom jordas genom generatorkolen.
Att det funkar då du 'klappa på' kan bero på att nyckeln hoppar till då.
Kolla att vrida nyckeln försiktig och se om det funkar, man brukar kunna vrida så att motorn stannar ibland.

Laddningen kollar du med en voltmeter över generatorns chassi till generator plus, minst 14-volt.

Dom flesta lamporna jordar genom gen. kolen men dom har en diod som spärrar att ström går från generatorn till lamporna.
Laddlampan går direkt mellan tändninslås och D+

Inrikta er båda på tändningslåset om ni inte har nåt glapp i nån kabelanslutning.

Postat: fre 07 dec 2007, 18:11
av AG
Fläkten fungerar hela tiden. Nu har jag har provat allt möjligt med tändningslåset (utom att byta ut det). Det känns som att felet är någon annanstans. Kan det vara spänningsstabilisatorn? Jag har inte kollat men i en gammal GDS bok från Volvo finns byte av den med som en särskild punkt på samma sida som beskrivningarna på byte av mätarna i panelen.

Spänningsstabilisatorn

Postat: fre 07 dec 2007, 20:20
av Rådlös
Mät på dom enheter som använder spänningsstabilisatorn, tempmätaren och bränslemätaren. Det skall var 10 volt, +/- 0,2 volt.
Om du skulle behöva byta den, så sitter den i instrumentpanelen, på baksidan.

Postat: fre 07 dec 2007, 21:10
av AG
Igår fungerade allt som det skulle under dagen men när frugan åkte en sväng på kvällen var mätarna döda. Ikväll när jag skulle kolla lite fungerade allt igen...
Är det bara tempmätaren och bränslemätaren som använder stabilisatorn?
Alla mätare och varningslampor slutar fungera så det måste väl vara något de har gemensamt som inte funkar?