Sida 1 av 1
Bränsleretur på Pierburg?
Postat: tis 03 nov 2009, 11:26
av Tiwatz
Håller på med en b23A motor med en Pierburg förgasare. Bak på den så går det ut 2st svarta rör, är det någon form av bränsleretur som jag ska dra tillbaka till tanken? Håller på att stoppa ner motorn i en Amazon så vill helst slippa bränsleretur.
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: tis 03 nov 2009, 12:11
av tobias1990
det slutar under bilen den skall bara ventilera bort bensingånger
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: tis 03 nov 2009, 14:08
av Tiwatz
Tack för snabbt svar. Tänkte jag skulle bygga någon form av eget luftfilter, så är det farligt att låta dom ångorna gå in i filtret så dom sugs in i motorn igen?
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: tis 03 nov 2009, 14:11
av Hilmer
Detta handlar om gasevakuering, kopplas via en ventil för att leda bort gaserna (som uppkommer pga värmen) för att bl a undvika startsvårigheter.
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: tis 03 nov 2009, 16:33
av Rådlös
Berätta mer Hilmer! Jag hade en gång en 240 B21 -77 eller 78 (?) som ofta och pinsamt drabbades av ånglås på sommaren. Den var försedd med en grön isolerpackning, men ånglåset kom ändå. Vad jag minns, så var det en Zenith-förgasare på den.
Fanns det alltså en lösning på detta med en annan förgasare?
Ryktesvis har jag hört att man ändrade kompression och något mer för att komma till rätta med problemet. Men det kanske bara var ett rykte? Däremot vet jag att bensinen hade en lägre kvalitet förr, och det har ändrats sedan dess.
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: tis 03 nov 2009, 18:33
av Hilmer
Nja jag vet egentligen inte mycket mer än så, och då är det ju Pierburg förgasarn det handlar om.
Vet inte om det fans en liknande lösning på Strombergarna från samma år!? Vet att min svägerska hade en DL -82 som ofta drabbades av ånglås, men kommer tyvärr inte ihåg hur det löstes den gången, det är ju måånga år sedan nu...
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: ons 04 nov 2009, 10:12
av Tiwatz
Kan jag sätta ett filter som täcker bägge hålen eller kommer den då att bli svårstartad när motorn är varm?
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: ons 04 nov 2009, 10:15
av Hilmer
Risken finns ju att du kommer att få problem.
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: ons 04 nov 2009, 13:32
av Tiwatz
Blir bilen omöjlig att starta eller "bara" svårstartad?
Jag har aldrig förstått vad ånglås egentligen innebär
Re: Bränsleretur på Pierburg?
Postat: ons 04 nov 2009, 14:08
av Rådlös
Det klassiska ånglåset, som jag var pinasamt drabbad av, inträffade när det var varma sommardagar. Då stannade motorn vid rödljus och kökörning. Den gick alltså inte på tomgång.
Detta beror på att värmen från motorblocket m.m. värmer upp förgasaren så mycket att någon bensin inte flyter som den skall göra genom (bredvid) flottören och munstycken. Volvo försökte åtgärda detta genom att sätta en isolerande plastpackning under förgasaren, men i mitt fall hjälpte det inte. Tydligen har man också bytt förgasartyp, men detta visste inte jag om. Bensinen var dessutom av en annan kvalitet vid den här tiden, runt 70 och 80-talet. Det var för stor spännvidd på bensinens "ångbildningsförmåga". Jag är inte säker på att jag säger rätt ord här, så den som vet bättre får rätta.
Bilen i sig var inte svårstartad under normala förhållanden. Det var bara under dessa gånger då ånglåset "slog till" Då var bilen omöjlig att starta tills motorn hade fått kallna i några minuter. Med öppet gasspjläll och fart var det naturligtvis inga problem. Det kom när man stannade för t.ex. rödljus eller kö. Att jag hade automatlåda på den bilen gjorde ju inte saken roligare. Hade det varit en manuell låda hade man ju lätt kunnat rulla åt sidan med startmotorn. Nu stog man där mitt i körbanan och kom ingenstans till dom bakomvarandes stora vrede och sin egen panikartade förtvivlan.
Dagens bilar har insprutning med högt tryck i bränslesystemet, så där torde ånglås vara mycket sällsynt. Dessutom har bensinen en annan "användarvänligare" kvalitet i dag.
Om din bil krånglar i dagens datum, så har jag svårt att se att det skulle vara ånglås. Det beror i så fall på en lång rad av invecklade och oförklarliga omständigheter.