Sida 1 av 2
startproblem 240 glt 81,a
Postat: tis 27 okt 2009, 19:19
av StenFrisk
Som rubriken lyder får inte igång min pärla... Problemet är följande...
Bilen startar och hoppar igång man släpper nyckeln och bilen dör direkt..... Håller man kvar nyckeln så att startmotorn fortfarande går funkar bilen och det går att varva den men så fort nyckeln släpps ifrån läge 3 till läge 2 dör den... Har kopplat förbi tändningen och kör nu med hjälp av knappar eftersom jag trodde den spökade... Samma sak knapp till startmotorn på läge 1 och bilen går men så fort man stänger av startmotorn så dör bilen....
Detta problem bara uppstog sådär har haft igång den ca 40 min på tomgång sammanlagt efter kammrems byte men sen började den strula på detta viset... Inte fått igång den sedan dess...
Är verkligen slut på ideer så om någon skulle ha något tips skulle jag bli överlycklig... Hela elsystemet är utbytt mot nyare säkringshållare med nya kabel skor och allt och så det är inte eresion där iallafall.... och den har ju gått efter bytet av dom grejjerna...
tacksam för alla tips & ideér...
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: ons 28 okt 2009, 09:17
av Hilmer
Koppla direktplus till tändspolen, vet att jag hade ett liknande problem på min och löste det tillfälligt så.
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: ons 28 okt 2009, 11:05
av Sparkz
Förkopplingsmotståndet, en liten vit porslinspryl stor som ett lillfinger under höger huvgångjärn. Det är vanligare med dålig kontakt eller kablar som lossat än att själva motståndet är kass.
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: ons 28 okt 2009, 22:20
av StenFrisk
det med plus till tändspolen är provat det funkar inte iallafall...... ska nog ta ett kik på den lilla keramik motståndsgrejjen då kanske.... hur många ohm ska den vara om den är hel på ett ungefär ????
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: ons 28 okt 2009, 22:44
av Rådlös
Omkring 0,9 Ohm.
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: tor 29 okt 2009, 11:33
av Hilmer
Brygga stift 30 och 87 på bränslerelät, då tvingar man pumparna att gå konstant.
Det verkar ju som om inte relät får signal mer än då man drar på starten.
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: lör 31 okt 2009, 03:48
av StenFrisk
Då ska vi se vad som är gjort mera nu.... Det motståndet är uppmätt och visar ca 2,7 ohm så det borde vara ok... Efter ännu mera testande idag lyckades jag få igång honom en stund genom att dra en + direkt från batteriet till den bruna kabeln på tändspolen.... då höll den sig vid liv men bilen gick inge vidare gick inte att varva upp honom av någon anledning..... ska påpekas att jag fick skarva ihop honom med den bruna kabeln bägge var tvungna att ha kontakt med tändspolen... Den bruna som kanske inte är så på alla bilar går ner till selenoiden där den är skarvad vidare upp till några kontakter ovan spirdarhuset typ... Så vad tror ni felet kan vara ????
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: lör 31 okt 2009, 04:56
av Amarace
En enkel fråga, har du slagit i den en dunk bensin?
PÅ ditt senaste inlägg låter det som att du kör in direktplus på den kabel som ska vidaremata 12V när man kör på startmotorn för att förbikoppla motståndet, och som du beskriver låter det även som att du på nåt vis matar kallstartsspridaren samtidigt.
Jag hade ett liknande fel i somras, blev banne mig inte klok, fanns bränsle, men ville icket gå, men gick så länge jag körde på startmotorn. Tvångsmatade pumparna men det var samma sak. Slog till sist i 5 liter bränsle, och genast så gick den. Av nån anledning matades så lite bränsle så att endast kallstartspridaren gav bränsle, trycket orkade antagligen inte byggas upp.
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: lör 31 okt 2009, 23:56
av StenFrisk
Kan mycket väl tänka mig att kallstartsspridarna går när man matar den så för soppa det går det åt 5 liter försvann puff bara hehe... Har nu fyllt på med 10 liter men problemet kvarstår... Kan dock påpeka att det finns ett litet läckage på bränsleledningen för tillfället... Om det kanske kan vara det som spökar.... Men det felet fanns även när han startade så det är inget som blivit efter...
Idag när jag mätte motståndet fick jag helt plötsligt 1,1 ohm... Den var iuförsig varm idag och kall igår när jag mätte....
Problemet kvarstår tyvärr fortfarande alltså....
Ska också påpeka nu efter mer tittande och mätande idag så vill jag gör ett tilläg på mitt förra inlägg där det står att den bruna kabeln går från tändspolen ner till selenoiden för att sedan gå upp till några kontakter ovanför spridar huset inte stämmer... Den bruna kabeln går inte ovanför spridarhuset den går bort till motståndet som vi tjatat om... efter motståndet blir den kabeln blå och har kontakt med den andra anslutningen på selenoiden som det verkar.... summern säger det iallafall...
Re: startproblem 240 glt 81,a
Postat: sön 01 nov 2009, 21:45
av Amarace
Vilken bränsleledning är det som läcker?