Sida 1 av 1

byta olja till styrservon

Postat: tis 20 okt 2009, 23:24
av volvogunnar
Hej.Då jag gick igenom bilen inför vintern upptäckte jag att oljan till styrservon är becksvart och troligtvis så läcker en slang från oljebehållaren.Min undran är hur jag byter denna olja.Har sökt på nätet och rep-böcker men hittar inget om detta.Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig?Lossar man de två slangarna till styrväxeln(heter den så?) och tömmer där?Bilen är en 240 GLE årsmodell 90
Tack på förhand.
Gunnar

Re: byta olja till styrservon

Postat: ons 21 okt 2009, 09:18
av Sparkz
Japp, lossa båda anslutningarna på styrväxeln, gör några fulla rattutslag för att tömma styrväxeln, starta motorn några sekunder för att tömma pumpen.
Sen fulla rattutslag med motorn igång för att lufta ur när du har fyllt på. Då ska bilen stå på hjulen så det blir lite motstånd, annars öppnar inte ventilerna i servon.

Re: byta olja till styrservon

Postat: ons 21 okt 2009, 20:05
av volvogunnar
Tack Sparkz för din hjälp,hur mycket skall jag öppna,skall jag ta bort slangarna helt vid styrväxeln?Fungerar Biltemas växellådsolja?Det står på burken F/G och att den är till för styrservo men man vet ju aldrig.
Varmt tack för hjälpen.
MVH/Gunnar

Re: byta olja till styrservon

Postat: ons 21 okt 2009, 22:03
av Sparkz
Det är inga stora krav på servoolja jämfört med en automatlåda, så det går nog fint.
Lossa helt, du ska väl ändå sätta dit nya kopparbrickor? (PO) :wink:

Re: byta olja till styrservon

Postat: ons 21 okt 2009, 23:07
av volvogunnar
Kopparbrickor??tack för att du sade det,hade inte en tanke på det.Får åka förbi Feltema i morgon och se vad de har i den vägen.Stort tack för hjälpen.
MVH/Gunnar

Re: byta olja till styrservon

Postat: tor 22 okt 2009, 21:51
av Sparkz
Kanske för sent nu, men 14 och 16 mm, 2 av varje.

Re: byta olja till styrservon

Postat: tis 25 apr 2023, 20:55
av Turbojekken
Som jag gjorde när jag spolade styrservon och fick fräsh olja. Tog bort returen på påfyllningsburken, stoppade ner den i en flaska, startade bilen och snurrade ratten tills det gick tungt, stängde av bilen, fyllde upp koppen igen, upprepa tills vätskan är fin. Fyll koppen igen och starta bilen igen och ratta, efterfyll, klart. :-)