Sida 1 av 2

Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 12 okt 2009, 21:29
av DjJoakim
Tjenare, när jag lägger i backen rappar det över i bakaxeln, har haft samma problem med en polares 240, då böt vi bakaxel sen funkade det, men ett problem.
Han kunde köra på ettan med hans, tills de vart för tungt ( tex uppförsbacke eller hög hastighet )
innan det rappa över, men min bara dör när ja släpper upp kopplingen, backa går, ettan dör den på och tvåan går de att köra med men de rasslar som fan i kardanet/växellådan.

Har öppnat diffklumpen och kollar, där inne va de kugg som rasat, så ja chansar på bakaxeln, men hoppas inte det är växellådan också.

Kan växellådan rasat också?

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 12 okt 2009, 21:47
av Rådlös
Skruva av kardanaxeln, du får ju ändå byta bakaxeln, starta motorn och prova växlarna. Hörs det inget så är det nog lugnt.

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 12 okt 2009, 21:55
av DjJoakim
ok tack

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: tis 13 okt 2009, 19:40
av bensinskalle
Men även fast lådan rasat så kostar en ny 500 spänn så de är ju inte så blodigt ;) Byta är ju inte sååå avancerat heller ;)

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: tis 13 okt 2009, 22:22
av DjJoakim
har en reservdelsvolvo som ja kan ta vafan som helst ifrån så de är lugnt :)

nää precis, volvo är underbart meckat :)

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 26 okt 2009, 14:50
av DjJoakim
Det är växellådan som rasat :(

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 26 okt 2009, 19:26
av bensinskalle
DjJoakim skrev:Det är växellådan som rasat :(

Ajdå...

Hänga ur motorn då eller göra de på plats bara ;)

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 26 okt 2009, 19:56
av ansod
Hänga ur motorn är väl ändå att krångla till det. Upp på ett par pallbockar sen är det bara att krypa under - om du inte har tillgång till lyft förstås. Själv har jag bytt ett antal Opelväxellådor i OK/Q8:s GDS-hall.

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 26 okt 2009, 21:20
av bensinskalle
ansod skrev:Hänga ur motorn är väl ändå att krångla till det. Upp på ett par pallbockar sen är det bara att krypa under - om du inte har tillgång till lyft förstås. Själv har jag bytt ett antal Opelväxellådor i OK/Q8:s GDS-hall.
Grejen är den att på 240 är de ganska trångt på ovansidan om sprängkåpan ( ja har för mej de i alla fall ) så de ä svårt att komma åt alla skruvar. O på 240 så måste man ju skruva loss hela sprängkåpan då växellådan är fastskruvad inifrån sprängkåpan ( om du inte visste de redan ;) ).

Men de går säkert om man är bra på o pilla ;) Man kan ju lossa växellådsbalken o sänka ner motorn lite i bakkant så blir de mer utrymme om man lossar dom övre bultarna från undersidan av bilen

Re: Växellåda, kardan eller bakaxel?

Postat: mån 26 okt 2009, 23:38
av DjJoakim
Grejen är den att på 240 är de ganska trångt på ovansidan om sprängkåpan ( ja har för mej de i alla fall ) så de ä svårt att komma åt alla skruvar. O på 240 så måste man ju skruva loss hela sprängkåpan då växellådan är fastskruvad inifrån sprängkåpan ( om du inte visste de redan ;) ).

Men de går säkert om man är bra på o pilla ;) Man kan ju lossa växellådsbalken o sänka ner motorn lite i bakkant så blir de mer utrymme om man lossar dom övre bultarna från undersidan av bilen
hm okej :/
ska försöka pilla lite.. har ju polare som bytt lådor på deras 240.
Men nu fick ja nyss reda på att de inte är växellådan, för de rasslar som fan när man har neutral i, om du skickar i en växel låter de likadant, så de är mitt urtrampningslager som rasat tydligen.
så va inne och köpte nytt idag på mekonomen, så ska bort me lådan sen på me ett nytt sådant..
får vi se hur de går då ;)